söndag, januari 30, 2011

Pengar luktar inte. Gråter inte heller.

Ikväll hörde jag den igen. Två gånger på en kvart till och med. Radioreklamen för den där datingsajten som riktar sig till människor som lever i äktenskap eller relationer, men som vill, (och jag citerar) "...i lugn och ro hitta din flirt, affär eller älskare i både trygga och diskreta omgivningar." Idag var inslaget dessutom speciellt inriktat till kvinnor. Kanske är den kundgruppen lite svag?

Driven av min femtiotalsmoral och därtill hörande ilska, letade jag reda på hemsidan ifråga och blev ännu argare. För där hittade jag någon form av moralisk disclaimer, eller vad man nu ska kalla det. Där påstås det, sammanfattningsvis, att de som står bakom sidan på intet sätt hyllar otrohet, men eftersom folk ändå håller på med det, är det bättre att sköta det snyggt, diskret och säkert med hjälp av ett företag med "stränga etiska rättningslinjer".

Men kom igen. Det handlar om förmedling möjligheter till utomäktenskapliga affärer och träffar. Om försäljning av otrohet. Att försöka klistra på en sådan affärsverksamhet etisk fernissa gör inte saken bättre direkt - tvärtom. För otrohet är inte - ens om man bortser från det sjätte budordet - så enkelt som "spänning, passion och närhet". Otrohet kan slå sönder äktenskap och familjer och därmed hela livet för både vuxna och barn. Otrohet skapar tillitsproblem, depressioner, misstänksamhet och otrygga barndomar. Otrohet i praktiken är svek, falskhet och lögn och det kan inga etiska rättningslinjer ändra på. Men pengar varken luktar eller gråter, antar jag.

8 kommentarer:

Sofia sa...

Det är bra tjejen, kämpa på.

Rickard Lind sa...

Det är positivt att de har en disclaimer, för de visar att de någonstans fattat och accepterat frånvaron av det rätta i det de gör.

Anonym sa...

Hej Miriam, jag tycker att du skriver så bra om detta så du kan säkert få ihop nånting bra till en stor daglig tidning. Riv ner himmel och jord för den här annonseringen är förskräcklig. Så fort jag går in på min mailsida så möts jag av detta! Det är inte rätt eller sunt eller ärligt! Kämpa på!
Bonden

Miriam W Klefbeck sa...

@Bonden: Jag tror inte det, för det här är mest min personliga reaktion på något jag tycker är fel och gör människor illa. Personliga tyckanden av det slaget gör sig bäst på bloggen, tycker jag.

Sajten är inte olaglig, den vänder sig enbart till vuxna människor och är öppen med sin affärsidé. Jag kan tycka den är hur osympatisk som helst, men samtidigt lever vi i ett fritt och sekulärt samhälle som jag inte skulle vilja vara utan.

Cecilia N sa...

Det må vara så att du tycker så. Men vi är fler som delar din uppfattning.
Dessutom är du bra på att formulera vår uppfattning.

Så även om företaget marknadsekonomiskt sett har rätt att existera, så har vi rätt att att uttrycka att vi tycker de håller på med dåliga saker, rätt att få varna presumptiva och varande kunder om konsekvenserna för deras egen del. Inte för att vi hotar dem utan för att de själva hotar sig.

Gunnel sa...

Miriam ditt svar till
@Bonden: "Jag tror inte det, för det här är mest min personliga reaktion på något jag tycker är fel och gör människor illa. Personliga tyckanden av det slaget gör sig bäst på bloggen, tycker jag."

Jo, jag tror också att du skall ta i lite mer och skriva i stora tidningar! Du skall vara en auktoritet och röst åt dem som drabbats. Det går inte att överblicka konsekvenserna av otrohet.

Hälsningar
Gunnel

Sofia sa...

Det här är sånt kulturjournalister ska skriva om. Vilka iockförsig kan vara teologer, men inte har varit det sen Olov Hartman.

Miriam W Klefbeck sa...

Och jag är inte kulturjournalist, direkt. Även om jag förstår ert resonemang, Gunnel och Cecilia, så tror jag inte jag är kvinnan att genomföra det på en annan arena än den här.