måndag, januari 17, 2011

Hjärtats adoption

Jag är gudmor till tre, guddotter till en. Eller till tre, det beror lite på hur man räknar, för på äldre dagar har jag helt på egen hand annekterat ett par till. Det kan rekommenderas - även i trettioårsåldern kan man sannerligen behöva en gudförälders förbön och omsorg. Idag tog detta sig uttryck i en Hello Kitty-nyckelring från Göteborg, till exempel.

Hur som helst, häromdagen läste jag en så fin beskrivning av vad det är att vara gudmor, eller fadder eller vad man nu väljer att kalla det. Jag minns inte var jag såg det, och inte vem som skrev det, men orden "hjärtats och bönens adoption" tyckte jag beskrev gudföräldraskapet så fint, och bara precis på gränsen till sentimentalt.


Ebba och Gudfar Markus också en fin illustration tycker jag.

Inga kommentarer: