måndag, januari 03, 2011

Nej nu får jag moralpanik på riktigt.

Satt och körde bil och lyssnade, som jag understundom gör, på reklamradio. Plötsligt börjar en smeksam röst fråga mig saker i stil med:

- Lever du i ett förhållande som tappat gnistan? Var det länge sedan du upplevde passion? Längtar du efter spänning i vardagen?

Naiv som jag är, tänkte jag att detta måste vara reklam antingen för något sorts potenshöjande naturläkemedel, eller för par-helger på spa eller något. Men ack nej. Det som salufördes var en datingsida utformad för människor som är gifta eller sambo men ändå vill prata/flirta/dejta/ha sex med andra än sin livskamrat.

Det är klart jag vet att folk är otrogna IRL, så att säga. Det är klart jag vet att det förekommer nätkontakt i alla möjliga forum som rör sig i gråzonen mot otrohet. Jag borde inte vara förvånad och jag borde inte döma för det ska man inte. Men ändå. En datingsida som uttryckligen vänder sig till dem som vill ha något vid sidan om. Som förvisso påstår att den inte förhärligar otrohet, men som ändå har som affärsidé att skapa tillfällen till just det. Som dessutom gör en radioreklam om saken? Nu får jag faktiskt lite moralpanik. På riktigt. Och det står jag för.

11 kommentarer:

Cecilia N sa...

Iiiii!

Jag med. (Utifrån ditt inlägg. Jag har inte hört reklamen.)

Jag tycker det är jobbigt att varje dag på internet träffa på den "vanliga" dejtingsidereklamen.
Jag är väldans gift och tänker fortsätta med det, men bombarderas ändå av reklam riktad till singlar.
(Eller?)
Får man "tugga" på folk på det där sättet?
(Brevlådan kan man sätta upp en skylt på, men hur värjer man sig för reklam på nätet?)

Sofia sa...

Som om singlar uppskattade marknadens omsorg om oss? Jag vill också sätta upp en såndär nej tack till reklam-skylt i världen.

Ja Miriam, det borde skrivas biskopsbrev. Äckligt är det.

Miriam W Klefbeck sa...

Fast skulle biskopsbrev göra någon skillnad, är frågan.

Sofia sa...

Javisst, absolut, det tror jag! För alla som längtar efter stöd i de här frågorna, som blivit drabbade av den råa sexualmoralen. Det tror jag! Fast 'biskopsbrev' behöver inte förstås bokstavligt. Det är bra överhuvudtaget att företrädare för kyrkan, som du, reagerar offentligt. Det behövs inte så mycket. Lite som att säga ifrån när nån säger nåt rasistiskt i fikarummet, ungefär.

Gunnel sa...

Det bästa vore ju om gifta män särskilt präster satte ner foten och återerövrade begreppen kärlek, trohet, ömhet o.s.v.,som bibeln lär ut det. Det är inte moralism.

Erika sa...

Den där radioreklamen låter ju som att den vore ett (dåligt) skämt? Eller? Det kan omöjligt vara på riktigt.

Miriam W Klefbeck sa...

Tyvärr inte - det finns sajt med precis det namnet, och precis samma läskiga budskap...

Leif Ekstedt sa...

Varför inte skicka fram Bjästaprästen?
Men visst är det läskigt.

Miriam W Klefbeck sa...

Varför då? Han gjorde en missbedömning och ett misstag, som han erkänt, ångrat och bett om förlåtelse för. Jag tror knappast att han på grund av det skulle ha någon annan åsikt än vad jag har i den här frågan.

SS sa...

Mirjam, tack för dina fina synpunkter i Karlavagnen för någon dag sen. Jag blev glad över att höra en ung präst ha så vettiga synpunkter om drömmar, om längtan efter att Jesus skall komma tillbaka och mycket mer.
Önskar dig Guds välsignelse!

Stefan S

Jonas sa...

Varför kan detta inte bli föremål för en predikan en lämplig söndag?! Det predikas alldeles för lite om trohet inom äktenskapet i kyrkan tycker jag..