tisdag, juli 15, 2008

Prins Caspian


Vi har varit på bio. Nu är det mitt i natten och min Narnia-sprängde make sitter och letar igenom boken för att belägga alla misstänkta avvikelser som filmen gör från sin förlaga. Och det är en del - även om jag inte har boken lika inpräntad i minnet så är på något vis hela grundstämningen borta. Bara Lucy är som hon ska vara. Och Aslan också faktiskt. Men resten är plågsamt hollywoodifierat, med utdragna, animerade stridsscener som i vissa fall inte ens finns med i boken, tillagd romantik, och framför allt en massa märkligt oblodigt våld. Folk och djur får pilar i bröstet, blir huggna av svärd och krossade av stenblock - men blöder nästan inte alls. Totalt slakt - men ren och snygg i alla fall...

En sak måste jag dock tillstå. Prins Caspian själv (Ben Barnes) är en fröjd för ögat. Både i fråga om skådespeleri och ren estetik. Och Lucy (Georgie Henley) är hur bra som helst. Här är de, och bilden kommer från MovieZine.se.

3 kommentarer:

Martin Kjellgren sa...

De har väl inte tagit bort Doktor Cornelius bara? Han är ju den stora behållningen i boken...

Anonym sa...

Vad tyckte du om Narniafilmen som gick på bio för två och ett halvt år sedan? Jag gillade den och ser fram emot att få se den nya...

Miriam W Klefbeck sa...

Falstaff: Doktor Cornelius är kvar. Fast han har en ganska nedtonad roll, sammanlagd tid i bild uppgår till max 10 minuter av 2½ timme.

Blyger: Jag tyckte den första filmen var bättre. Den är mycket trognare originaltexten, som i sin tur är en bättre bok än vad Prins Caspian är.