söndag, juli 20, 2008

Nyliga läsupplevelser

De senaste dagarna har jag ägnat mig åt en hel massa läsande - semester med både strandutflykter och tågresor ger rika möjligheter till detta. Några höjder vad gäller kvalitet har väl knappast nåtts, men här kommer några tips på förströelselitteratur om livet och kärleken:

Second Chance (Jane Green) är inte lika bra som Marian Keyes senaste (eller som något av Marian Keyes) men den är helt OK. Ett kompisgäng från gymnasiet återförenas då en av dem omkommer i en terrorattack. Trots att de på ytan är lyckliga och lyckade, så uppdagas det snabbt att det finns en hel del annat i deras liv också. Lite flärd, lite kärlek, lite familjeångest av olika slag, mycket engelskt och mycket tjejigt. Helt OK avkoppling.



Written on Glass (Judith Lennox) är en riktig, traditionell brittisk familjeroman, och sådana är jag mycket svag för. Den utspelar sig mellan 1946 och 1952 och följer två familjer (välbärgade grannar på den sydengelska landsbygden) och deras komplicerade förhållanden när de gifter sig och inte gifter sig och ångrar sig hur de än gör. Språket är vackert, och intrigerna är inte mer invecklade än att de är fullt realistiska. Jag tror inte att den här boken finns på svenska, men engelskan är inte alls svår.






Jag kan också rekommendera:

När löver faller av Nicci Gerard (tragisk, deprimerande familjesåpa)

Hästen från Porten av Carina Burman (finburlesk, kulfeministisk äventyrsskröna - avsevärt högre kvalitet än på resten)

Den magiska cirkeln av Catherine Gaskin (eller, den är rätt såpig egentligen. Men OK)

Inga kommentarer: