söndag, november 01, 2009

Jag tycker att de vackraste psalmerna skrevs på 1500-talet. Jag älskar Händel högt och rent. Inte desto mindre är Majas bloggpost idag mycket läs- och tänkvärd. Jag tar mig friheten att citera en liten bit:

"Goodbye JS Bach och Telemann, Händels oratorier och Buxtehudes adventsmusik - det är en kyrkomusik som aldrig skulle ha blivit skriven om kyrkorna på den tiden haft samma policy som Svenska kyrkan har idag." (http://majasbibelblogg.blogspot.com/ 091101 kl. 13.12)

All utveckling bygger på att någon är modern och förskräcklig. Och det moderna och förskräckliga som saknar kvalitet, brukar med tiden sortera ut sig självt. Det som har kvalitet, blir med tiden klassiskt och fint. Eller i alla fall klassiskt, det beror på vem man frågar.

1 kommentar:

Maja sa...

Jag har ägnat mig mycket åt äldre musik, men det hör ihop alltså, det att utveckla och uppliva. Det känns som att kyrkan har det klart för sig när det gäller nyöversättningar av bibeln men inte alls när det gäller musiken. Visste du att det var först under andra hälften av 1800-talet som man började uppföra annat än helt nyskriven musik i konserthus rent allmänt? Psalmerna i kyrkan var förstås äldre men det var innan kyrkan hade påverkats så mycket av den borgerliga sekulära scenkonsten.