lördag, oktober 31, 2009

Bus eller gravljus?

När jag var liten fanns inte Halloween i Sverige. Det slog igenom ganska snabbt omkring 1997-98 någon gång, till alla tonåringars förtjusning och många andras stora ogillande. Fortfarande är det här med Halloween i Sverige inte alls okomplicerat - speciellt inte eftersom Allhelgonahelgen i Sverige har en både snarlik och samtidigt väsenskild innebörd. Många tycker det är osmakligt och vulgärt att spök- och monsterfester sammanfaller i tiden med minnesgudstjänster och ljuständning på kyrkogårdarna. Andra tycker att ondska, död och mörker inte är något att skämta om - särskilt inte om man är kristen.

Jag kan hålla med om att en hel del av Halloweenrekvisitan är rätt grotesk. Jag tycker definitivt inte att de onda makterna är något man ska ta lätt på. Och jag kan verkligen förstå att det inte känns OK alls att komma från en älskad människas grav och mötas av monstermasker och leksaksblod.

Men samtidigt. I alla tider har människor använt humor och trams för att förhålla sig till det som skrämmer. I alla tider har vi så att säga retat döden genom att skämta om den. De allra flesta av oss kan säkert minnas härliga rysningar från barndomens spökhistorier. Vi tycks behöva sånt här för att stå ut med att leva i dödens närhet. Och dessutom - döden och ondskan är besegrad. Att fira Halloween är inte automatiskt en tillbedjan till det mörka. Det kan lika gärna vara en festlig, busig drift med det, eftersom Jesus har vunnit över alla mörkrets makter en gång för alla. Du död, var är din seger, liksom.

Så nej, jag bojkottar inte Halloween. Igår gjorde jag och Ebbas Mamma en pumpalykta (med ett utskuret Kristusmonogram istället för ansikte) och kommer det några Bus-eller-Godisbarn så är de så välkomna. Det förtar på intet sätt glädjen och högtidligheten i högmässan vi firade imorse, eftertanken inför de brinnande ljusen på kyrkogårdarna, eller den stillsamma hoppfullheten som kommer prägla morgondagens högmässa

3 kommentarer:

Liselotte Malmqvist sa...

Jagvet int riktigt hur jag ska hantera busandet. Detta år har mina barn inte varit ute och busat. De är lite sjukaoch jag lyckades avvisa kompisarnas invitationer. Det känns märkligt att först gå till graven och tända ljus, fira gudstjänst och sen skicka ut ungarna som liemannen... Här var två flickor och ringde på opch en av dem hade en riktig yxa över axeln,,, eftersom vi själva hade ätit upp allt godis så fanns det inget att bjuda på. Vilket innebar att de sprang runt och knackade på alla fönster till vårt hus. Men jag kan helt enkelt inte förlika mig med att i ena stunden gå till min sons grav och i andra klä mina barn till skelett. Får se om jag växer ifrån det, elelr om barnen gör det först. :-) Men pumpor gillar jag, idén med ett kristus monogram var ju kanon! Det gör vi nästa år!

Miriam W Klefbeck sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Miriam W Klefbeck sa...

Nej, den där dubbelheten är det svåra - på ytan ligger de olika traditionerna tematiskt nära varandra, på djupet befinner de sig på olika planeter... Jag har full förståelse och all respekt för dem som av just det här skälet har svårt för halloween.

Det är resonemangen som handlar om att halloween i sig är skadligt, vulgärt och osvenskt jag har svårt att riktigt fatta mig på...

PX-pumpa kan helt klart rekommenderas. Hett tips är att rita först...