torsdag, maj 28, 2009

Evangelium idag!

Jag har aldrig förut saknat en bärbar dator. Jag tycker mest sådana är opraktiska och har för små tangenter. Men under de senaste dagarnas präst- och diakonmöte i Strängnäs, så hade det faktiskt varit bra att ha en. Allt eftersom dagarna fyllts med intryck, insikter, besvikelser och glädjeämnen, har jag formulerat både ett och två och sju blogginlägg i huvudet, som säkert hade blivit riktigt läsvärda om jag haft tid och möjlighet att skriva ned dem på en gång. Nu är jag dock lyckligen hemma igen och förstås ska jag blogga om mötet. Flera gånger, till och med. Om begreppen Nåd och Guds rike (jag deltog i seminarier om dessa ämnen) till exempel, och om hur besvikelser också kan vara bärare av evangelium. Men just nu är jag för trött för allvarsamheter, så jag gör helt enkelt en lista, i bästa tonårsmanér, som en sammanfattning av mötet som helhet.


Alltså - det bästa med präst- och diakonmötet i Strängnäs 2009
Utan inbördes ordning

1. Enastående kontraktsprost K

2. Den härliga kavalkaden av stolor under sändningsmässan

3. Den flytande pannacottan på onsdagens kväll - eller snarare den munterhet den väckte

4. Att träffa och krama söndagsskolefröken C

5. Min besläktade själ och ämbetssyster Y

6. Minnesgudstjänsten i domkyrkan - aldrig har väl tre timmars gudstjänst gått så fort!

7. Kollegan och medbloggaren Prästerik

8. Upplevelsen av hur psalmsången faktiskt överröstar domkyrkans orgel

9. Att träffa Stillsam på riktigt för första gången på flera år

10. Den fantastiska psalmen 923, och då särskilt raderna
Hjälp oss att bedöma riktigt,
vad vi, Gud, skall anse viktigt.

Macka, kaffe, elva - omistliga inslag i möte av detta slag!

4 kommentarer:

Emelie sa...

På tal om psalmer har jag upp täckt Anders Widmark trio som spelar psalmer på piano, trummor och något slags stränginstrument. Har du hört dem? Jag har lyssnat på dem hela eftermiddagen!

Miriam W Klefbeck sa...

Ja!!! De finns på Spotify, välsignat nog!

Anonym sa...

I och med din bild har du gett begreppet elvakaffe en ny innebörd. :-)

Anonym sa...

Tänk att få en ha en själs- och ämbetssyster som dig! Så glädjande när man träffas och där emmelan få del av din klokhet här på bloggen.