Sverige är ett litet land. Kyrksverige ännu mindre. Svenska Kyrkan är liten, och ett stift kan inte sällan kännas pyttelitet. Låt mig ta ett exempel:
I Strängnäs domkapitel sitter (bland andra) en präst som tidigare var min mors kyrkoherde, en diakon som jag själv delat arbetsrum med, samt en lekman som var och är kyrkvärd i min missivförsamling. Med andra ord tre personer som känner mig, eller mig närstående personer, tämligen väl. Personer som jag har en relation till utöver det faktum att de tillhör den instans som bland annat ska utöva "granskning av hur präster och diakoner utövar sina uppdrag och efterlever avgivna vigningslöften" (stiftets hemsida). Och jag är knappast ensam om att ha dylika kontakter i domkapitlet.
På sätt och vis är det en trygghet - de människor som ska utöva tillsyn är väl kända i, och känner stiftet väl. Domkapitlet består inte av anonyma maktutövare, utan av kända bröder och systrar i Kristus, som både ämbetsbärare och lekfolk själva har valt. Detta borgar för att det är svårt att föra Domkapitlet bakom ljuset med hjälp av falska uppgifter och det blir svårt för domkapitlet att i sin tur fatta beslut utan att bokstavligen se människorna bakom ärendet.
Men samtidigt är detta också något som gör systemet med domkapitel så sårbart. Man lever ständigt i gränslandet till jäv, ständigt med risken för "kontaktmissbruk". De som prövar någons lämplighet att få behålla sitt ämbete, kan vara samma personer som bara några år tidigare tog beslutet att godkänna dem för vigning, och jag tror att vi alla vet hur svårt det kan vara att tvingas inse att man gjort en missbedömning, eller att hantera att någon missbrukat det förtroende man givit dem.
Helena Edlund och Janna Bäckström tog upp detta svåra, men mycket angelägna, ämne i en debattartikel i Kyrkans Tidning i torsdags, och idag skriver Helle Klein om samma sak i en krönika i Aftonbladet. Jag vet ingenting om de nu aktuella fallen med två präster som anmälts för att ha haft otillbörliga relationer med mycket unga församlingsmedlemmar. Däremot vet jag, prästbarn och kyrknörd som jag är, att kyrkan verkligen är en liten värld där alla känner alla - eller där alla i alla fall känner någons mamma eller har gjort praktik med någons fru eller helt enkelt är kusin med någons kyrkorådsordförande.
Helt utan specialkompetens när det gäller kyrkorätt, funderar jag därför på om det skulle kunna vara inte en lösning, men i alla fall en förbättring, om sådana här mycket svåra fall helt enkelt skickades på remiss till ett annat domkapitel? Tänk om de präster som nyligen prövades i Stockholms domkapitel istället hade prövats av domkapitlet i Härnösand, till exempel? Eller rentav av både Stockholms domkapitel och ett annat, ungefär som när en läkare ber om en second opinion.Vore inte det ett sätt att både stärka trovärdigheten och rättsäkerheten, ett sätt att aktivt ta anmälningar av det här slaget på största allvar?
Mer om saken här.
9 kommentarer:
Att döma av Helle Kleins beskrivning skulle det väl inte vara fel, att köra det i Domstol,
Domedagen kan vara inne för ett sådant beteende. Jag har full förståelse för,att kompismodellen tillämpas. Men för det domkapitel som släpper efter på beskrivet sätt har väl inte så mycket med religionen att beskaffa.Snarare feghet.
Är saker och ting lagbrott, ska de lagföras. Blotta misstanken om att sådant föreligger, ska utredas av polis.
Men när det inte handlar om juridik, utan om att avgöra om en präst eller diakon efterlevt sina vigningslöften, så är domkapitlet platsen för frågan. Oftast kan domkapitlen hantera sitt uppdrag korrekt - men det finns en sårbarhet i systemet när det kommer till riktigt svåra tillsynsärenden, som de som Helle Klein beskriver. Och då tror jag att domkapitlen kan hjälpa varandra, genom att antingen remittera ärenden, eller be varandra om en second opinion.
Att minnas det större perspektivet i sammanhanget är också viktigt; En dag kommer sanningen att komma fram och var och en ska dömas av Honom som är sanningen själv. Detta kan vara både till tröst och eftertanke, när ord står mot ord och det enda som är säkert är att människor far illa.
Leif: på din kommentar kan man nästan tro att domstolen skulle vara mindre jävig, men det har vi ju sett nu i pirate bay-fallet att man inte kan förutsätta att de som ska vara opartiska med (skyhög) lön nödvändigtvis är det…
Jag har också bloggat om detta. Och om de problem vi faktiskt har i kyrkan med präster som inte har gränser.
http://blogg.aftonbladet.se/13059/perma/1204323
En mängd inlägg... de flesta kan man finna i högerspalten på min AB-blogg... har gjort att jag får mail från kvinnor som utsatts för olika saker men inte blivit trodda.
Själv gjorde jag mitt livs misstag när jag anmälde min kyrkoherde för närmanden. Det vändes mot mig, man började spionera på mig, satte ihop olika händelser för att få en bild man ville ha, producerade rena lögner. Sekretessbelagde dementierna av dessa lögner och jag fick gå ända till Svenska kyrkans överklagandenämnd för att få rätt.
Men kyrkoherden går fri...
Jag instämmer helt i dina resonemang. Jag tror att vänskapsbanden mellan domkapitlets medlemmar och den prövade prästen kan ha haft betydelse i ett av de aktuella fallen. Människor håller varandra om ryggen och de som råkar mest illa ut är de svagaste.
Min ståndpunkt är att det som kan klassas som lagbrott alltid ska prövas i domstol.
Jag bloggade om det här ärendet, och skrev om det i DN, för några veckor sedan:
http://viktiganyheter.blogspot.com/2009/04/sexbrott-ska-provas-i-domstol-inte-i.html
Att relevanta saker ska utredas i domstol är ju helt sant -om än kanske lite besides the point när det kommer till domkapitel-ärenden. Brott ska ju polisanmälas oavsett, så min fråga är tex om tjejen i fråga själv har polisanmält eller "bara" domkapitelanmält? Vem har ansvaret att föra det till berörd myndighet liksom.
Sedan tycker jag att det låter som en bra lösning med second opinions. Men det vi inte ska glömma i sammanhanget handlar ju dessutom om bevis. vad finns för bevis för att något har hänt? Och om det inte går att belägga, hur hanterar man då anmälningar? Den större frågan handlar väl om hur vi får domkapitlen att vara "rättssäkra"? Det går ju åt alla håll.
Jag avundas inte dem som sitter där...
Jeez - jag tog upp frågan om lagbrott eftersom Leif E talade om domstol, det hör egentligen inte till saken just här. Jag tror att kvinnan i det här fallet bara domkapitelsanmält, men jag vet inte.
När det kommer till bedömningen av bevis, eller avsaknaden därav, tror jag att ett second-opinion-domkapitel skulle kunna tillföra en hel del, just därför att de ser även bevisfrågan så att säga utifrån.
Jag tror också det är viktigt att komma ihåg att i de allra flesta fall, så går det utmärkt för domkapitlet att utöva tillsyn. Jag tror också att de som sitter i domkapitlen strävar efter objektivitet och alliansfrihet, så långt det är möjligt.
Lagbrott eller inte tycker jag inte är så väldigt intressant, det måste ställas betydligt högre krav på en vigd präst (även diakon) moraliska leverne än en "vanlig dödlig". Är man präst och inte lever i celibat ska man vara gift, inte ha relationer utom äktenskapet på något sätt, oavsett om det är lagligt eller inte.
Helle klein är lika förljugen som hon är ful! Mer politisk korrekt drönare får man leta efter.
Skicka en kommentar