torsdag, maj 07, 2009

Läsupplevelser!

Detta är en utmaning helt i min smak!

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?
Lilla Huset på Prärien-böckerna, Anne På Grönkulla-böckerna och Anne Franks dagbok

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?
Viktiga vet jag inte om de var direkt, men som liten läste jag Bamse, sedan läste jag Familjeliv i KP och som tonåring upptäckte jag Rocky.

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?
Special Topics in Calamity Physics av Marisha Pessl. Och My sister, My Love av Joyce Carol Oates.

4. Musik eller inte när du läser?
Helst inte. När jag var yngre hade jag alltid musik på, nu stör det mig mest.

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?
Det är ingen som har sagt något, men jag tror inte jag är tjejen som folk tror ska gilla Kanonerna på Navarone och sånt. Men det gör jag.

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?
Special Topics in Calamity Physics vore roligt att se vad man kan göra av. Eldflugornas Sommar av Maeve Binchy skulle kunna bli en riktigt mysig mini-serie och Stephen Booths böcker om Ben Cooper och Diane Fry tror jag skulle kunna bli bra sommardeckare.

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?
Sagan om Ringen. Men jag ska säga att jag verkligen försökt. Tre gånger, minst, men jag ger alltid upp. Jag förstår inte grejen. Jag förstår faktiskt ingenting.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?
Kram till Maeve Binchy för hon verkar vara en kramvänlig tant som skriver hemtrevliga mysböcker.
Öl med Curtis Sittenfeld för hon verkar vara en spännande personlighet och enormt begåvad.
Stryk (verbalt sådant, förstås) till Nora Roberts för att hon skriver precis samma story om och om igen fast hon med all säkerhet är mer begåvad än så.

Och nu utmanar jag härmed mina läsande bloggvänner Emelie, Lisa och Ylva!

6 kommentarer:

Heléne Eriksson sa...

Oh, den här snor jag!

Emelie sa...

I'm done! Vilken rolig utmaning!

Anonym sa...

Kejdebrev är inte riktig min grej om jag ska vara helt ärlig och det gäller nog också bloggandets ärld det är min uvarande hållning, men klart det kan förändras. Men tillhör helt klart den läsande skaran

Kram Ylva

PS Jag tycker det är dags att du går med i frimodigkyrka nu... http://www.frimodigkyrka.se/content/view/221/237/ iaf kryssar mig i nstkommande val ;) DS

Martin Kjellgren sa...

Du vet ju vad jag tycker om bloggutmaningar - men den här var så bra, så den snor jag rakt av!!

Miriam W Klefbeck sa...

Falstaff - jag som lät dig vara ifred och allt ;-)

Martin Kjellgren sa...

... och även om jag älskar Tolkien förstår jag mycket väl att andra inte gör det. Man måste mentalt kunna förvandla sig till en tolvårig pojke som själv fantiserar ihop egna världar och egna språk och som drömmer om drakar och hjältedåd.

Kan man inte det, är det nog rätt kört...