torsdag, januari 29, 2009

Gilead



Jag är helt förlorad i en bok. Så förlorad att jag låter bli att läsa den, för jag vill inte att den tar slut för fort. Det händer inte särskilt ofta, jag läser i vanliga fall nästan bulimiskt, alltså fort och mycket.

Boken heter Gilead och är skriven av Marilynn Robinson som vann ett klart välförtjänst Pulitzerpris för den. Det är ingen märkvärdig handling - gammal präst med hjärtfel förbereder sig för att dö genom att skriva ett brev till sin sjuårige son och berätta om sin egen barndom, sin tro, sin kallelse, sin kärlek och helt enkelt sitt liv. Det märkvärdiga är språket - vackert, underfundigt, intelligent, känsligt, vartenda positivt adjektiv som existerar. Och att man dessutom får en bild av ett stillsamt mellanvästern som man annars sällan möter, är en fin bonus.

Läs den. Nu. Jag ska försöka att göra det långsamt.

Inga kommentarer: