söndag, februari 10, 2008

Adrenalinjunkie

Jag har hört någonstans att olika människor är olika känsliga för olika substanser. Till exempel kan en person dricka tio koppar kaffe om dagen utan att få ont i huvudet om den låter bli, medan andra är så beroende av sitt dagliga koffein att hela livet skakas i grunden om det blir åtta koppar istället för tio. Andra kan, som min gode vän och kollega J, sluta röka på askonsdagen och sedan börja om igen på påsknatten, år efter år utan större problem. Andra blir beroende av choklad (är det serotonin det innehåller?) och ytterligare andra av wasabi.
Jag är inte särskilt känslig för koffein och nikotin har jag aldrig provat. Min akilleshäl är istället adrenalin. Jag hyser en hatkärlek till stress och högt tempo - å ena sidan presterar jag bra under stress, är effektiv och kan behålla fokus hyfsat klart. Å andra sidan får jag ont i nacken, blir folkilsken och trött när adrenalinet sjunker. Och då stressar jag raskt upp mig igen för att kunna få saker gjorda. Alltså behöver jag avvänjning från mitt adrenalinmissbruk. Behöver lära mig gå istället för att springa, som tant doktorn sa häromdagen. Så nu har jag vidtagit vissa åtgärder. Kanske är de bra, kanske inte. Vi får se. Adrenalin är ju inte dödligt giftigt så det är ingen fara på taket om det inte funkar. Här är i alla fall mina åtgärder:
1. Äta frukost. Jag varvar upp (och jobbar snabbare) om jag är hungrig. Och eftersom jag sällan blir det före klockan tio på morgonen så ligger frukosten risigt till. Men nu är det yoghurt som gäller. Mycket yoghurt.
2. Sticka. Jag är kass på att sticka. Nioåringarna på Eftermiddagskul slår mig lätt i både hastighet och resultat. Men det dödar effektivt stressen, för jag behöver verkloigen all min koncentration för att det ska bli något över huvud taghet. Att sticka erbarmligt dåligt i offentliga miljöer (pendeltåg) är dessutom bra för fåfängan...
3. Promenera. Då går adrenalinet åt till något vettigt. Och så blir man (kanske) smal och vacker på köpet. Och stress-grubbel brukar bli mindre snurrigt när går.
4. Klappa katten. Såvida hon är med på noterna och inte bits, är det väldigt rogivande. Och har hon väl lagt sig på en i soffan är det betydligt svårare att komma upp därifrån!
Har någon av er bra "varva-ner-" eller "slappna av"-tips tar jag tacksamt emot dem.
Och nej, det är ingen fara med mig. Jag försöker bara ta det lite lugnare och bli lite trevligare!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bada badkar!!!! Alla tiders, med ljus, skum, ansiktsmask, du vet hela kittet. Kram/ Lisa

Miriam W Klefbeck sa...

Mmm, ansiktsmask! Det var länge sedan! Ska satsa på det till veckan!

Heléne Eriksson sa...

Jag skaffade akvariefiskar när jag behövde stressa ner. Det fungerade inte. Inser nu att jag inte har några bra stressa ner tips. Förutom hästarna, långa turer i skogen. Det är oslagbart.