måndag, december 03, 2007

Ombytta roller

Innan ni ens tänker tanken - jag är FULLSTÄNDIGT medveten om hur hot- och våldsbilden gentemot homosexuella ser ut och den är en skam. Och jag håller inte helt med den norske biskopen om sexualitetens förhållande till prästvigningen.
Men jag reagerar ändå på den uteblivna mediereaktionen på hoten mot biskop Odd. Det står inte en rad på Kyrkans Tidnings hemsida. Dagen och TV4 har med det, men ingen annan tidning var jag kan se just nu (18.45). Googlar jag på biskopens namn får jag inte upp en enda svensk bloggpost.
Hade en biskop med motsatt uppfattning blivit mordhotad tror jag däremot att reaktionerna från både media- och bloggvärlden hade blivit helt annorlunda - de hade nämligen ägt rum över huvud taget. Då hade det talats om demokrati, om yttrandefrihet, om respekt för den enskildes trosuppfattning, om att det inte bara kan finnas en sanning. Och så vidare.
Men mörkermän är det inte så noga med, ett mordhot mer eller mindre är bara rätt åt dem. Eller?

3 kommentarer:

Kalle af sa...

Du har så rätt! Jag kommenterar här: http://karlafhallstrom.blogspot.com/2007/12/ocks-biskop-mordhotad.html

Ett par små tekniska detaljer: din länk till Dagen fungerar inte. Vidare heter jag Karl af Hällström, inte af Hallström, som du skriver i dina länkar (som jag annars tackar för).

Allt gott!

Miriam W Klefbeck sa...

Allt åtgärdat! Bra post på din blogg!

/M

Kalle af sa...

Tack!