lördag, december 22, 2007

Julstädning


De som känner mig väl vet att städning inte är riktigt min grej. Så länge mitt hem inte är direkt smutsigt, så lever jag obekymrat i min vanliga röra av papper - massor av papper -, böcker, kattleksaker, kläder, hårspännen och allt annat som flyter omkring. Maken fick lite krupp i början, men han har vant sig. Och jag har kanske skärpt mig lite också.


Men en gång per år gör jag ett undantag från mitt bohemiska kaos. Är det jul, ska det vara fint. Rent, snyggt, skrubbat, organiserat. Följdaktligen har jag ägnat hela dagen idag åt att plocka, dammsuga, skrubba och svabba. Och just i julstädning får jag små tvångsmässiga saker för mig som att vilja skrika och svära när det kommer damm i moppen (jag har ju dammsugit två gånger!!!), och tänker att det är lika bra att dammsuga en gång till när det torkat upp...


Men på det hela taget är det rätt kul att julstäda och min investering i rengöringsmedel med juldoft har visat sig lika underbar i praktiken som i teorin. Här luktar så gott, så gott och riktigt effektiv var den också. Den som vill se bevis kan kolla min blänkande kylskåpsdörr...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul...rengöringsmedel med juldoft. Själv har jag ofta i lite eteriska oljor i vattnet jag damamr med. Då oljas möblerna in med väldoft :)

Miriam W Klefbeck sa...

Japp, jag med. I smyg, för maken anser att den enda samma städdoften är den av Ajax...