måndag, december 10, 2007

Goda föresatser

Saker jag som student trodde jag skulle ägna mina lediga måndagar åt:

1. Läsa teologiska böcker
2. Gå långa promenader
3. Simma många längder
4. Läsa andra kloka böcker
5. Lyssna på P1 medan jag lagar avancerad helyllig mat


Saker jag faktiskt gör på mina lediga måndagar

1. Läser episod-guider på nätet
2. Tittar på Grey´s anatomy på DVD (fyra avsnitt per dag...nästan i sträck)
3. Lyssnar på tysk 90-tals-pop på Youtube
4. Läser Amelia
5. Lyssnar på P1 medan jag halvsover

Men jag brukar faktiskt vara utvilad när tisdagen gryr...:-)

10 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Biskop Esbjörn Hagberg har i sin senaste ämbetsberättelse kritiserat prästerna och diakonerna för att läsa teologisk litteratur på fritiden. Han menar att det skall ske på arbetstid under strukturerade former.

Jag tycker att du gör rätt i att inte vara så helylle och effektiv, utan göra det du har lust till, dvs vila från det du arbetar med.

Anonym sa...

Bra jobbat, Miriam!
Livet är kort och det finns gott om människor som lagar bra mat...
och någon måste ju läsa Amelia när inte jag gör det ;)

Håller f ö med Hagberg. Nog borde väl gedigen bokläsning ingå i arbetet.
Hosanna

Karin sa...

*känner igen* :)

Karin sa...

(Fast jag läser Damernas Värld)

Karin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

KLV; damernas värld? *frustar till lite* Så flaschigt och glamouröst. Jag tror bestämt att det bor en riktig kvinna i dig. *ler brett*

Hosanna

Lisa Linderoth sa...

jag läser också DV men hinner numera mest göra det på toa, det känns mindre glamouröst. Jag ser det som "egen tid".

Madicken sa...

Måndag för mig är städa och tvätta, gå till biblo...

Anonym sa...

Lisa; ah..det bor en kvinna även inom dig. Läser på toa? Vänta tills E blir större *hehehe*
Hosanna

Maria sa...

Hm, jag läser Bo Bedre eller Residence...Betyder det att jag inte är en riktig kvinna?

I vilket fall som helst är punkt ett intressant, och jag känner igen mig - jag trodde verkligen att min entusiasm för att läsa teologisk litteratur skulle, på något fantastiskt sätt, väckas efter prästvigningen och "måstet" försvunnit, men med några få undantag är det fortfarande trist (när jag tvingas är det alltid både spännande och intressant, men om jag inte tvingas blir det inte av). Tyvärr. Men det kanske kommer...