söndag, december 16, 2007

Husandakt

För första gången sedan januari (då jag hade magsjuka) har jag blivit tvungen att fira enskild söndagssgudstjänst i hemmet. Det är inte roligt. Men det går, har jag upptäckt, ganska bra. Världen är full av hjälpmedel. Dessa har jag använt idag:

1. Psalmbok med evangeliebok
2. Söndagsboken - predikningar av Bo Giertz för ett helt kyrkoår
3. Andliga sånger på P1 - via Lyssna-igen-funktionen på Internet

Jag hade tänkt använda mig av radiogudstjänsten, men den var utbytt mot ett samtal om tro med Ylva Eggehorn, Tomas Sjödin och Ingemar Johansson. Förvisso väldigt gott samtal, men en gudstjänst är det faktiskt inte i sig självt.

Men andliga sånger, det är allt nästa det. Det är bredd och djup, allt från Einar Ekberg (som sjunger Psaltaren 32 i mina lurar just nu) till små barnkörer i Norrland, till Adolf Fredriks Bachkör till gitarrknäppande lovsångstanter från 70-talet. Psalm, lovsång, visa - det är jättebra! Förtjänar faktiskt en bättre sändningstid än mörkaste ottan.

Och så Söndagsboken, den har jag skrivit om förut. Varje gång jag läser en av Giertz predikningar blir jag mer eller mindre tagen - det är så bra! Så exakt tilltal, så pedagogiskt när det kommer till rena exegetiska fakta, så kärleksfullt när det kommer till själavården.

1 kommentar:

Hosanna sa...

Önskar att jag var så ivrig att få mig Herrens ord till livs men nej... här blev det ingen gudstjänst alls igår. Det är för krävande att ha med Lilla Lingon varje söndag så det får bli lite fusk då och då...och att läsa andligt med barnen kring benen...nej.