lördag, november 10, 2007

När jag var liten...

Maken och jag har haft besök av vår vän K och hennes pojkvän som också med fördel kan kallas för K. Vi har pratat en hel massa och ett samtalsämne som passerade, var det att vi lever i utveckling. Saker ändrar sig och man behöver inte ha levt så vansinnigt länge för att märka av det.

Till exempel: 1992 var jag tretton år. Då åt jag tacos för första gången och detta var MYCKET exotiskt.

Vi hade även två stycken telefoner med petskiva hemma, vilket på intet sätt var onormalt.

Jag hade aldrig hört ordet e-post, ej heller orden chatt, sms, dvd eller informationssamhälle.

Fenomenet dokusåpa fanns inte och det skulle gå tre-fyra år innan den första samkönade kyssen utväxlades i Rederiet.

Hamburgarna på McDonalds serverades i färgade frigolitaskar

Den populäraste KU-mässa-psalmen var 398 - "tid då murar ska falla..."


Ja, ack, så gammal man har blivit. Jag har till och med (vaga) minnen av 1942 års kyrkohandbok och de där gröna kvadratiska psalmböckerna man hade strax innan 1986:an togs i bruk - Psalmer och Visor tror jag de heter.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Själv är jag snäppet äldre och minns att till fest bjöds det på Glace au four efter fläskfilén eller oxfilén. Det röktes inne i alla rum och schampot hette timotej.

Istället för den dagliga tvätten av kroppen som man använder sig av i våra dagar sprejade man sig med Date i allehanda syntetiska dofter, hade nivea på läpparna och läste Starlet.

Att vara alternativ på den tiden var att köpa ecover tvättmedel i speciella "hokus-pokus-biodynamiska" butiker där det pinglades med klockor och rökelsen stod tät.

1996 så dottern föddes gick jag i tights, tunikor och sandaler från kinna. På vintern hade man yllesockar i.
Vineyardrörelsen bredde ut sig och det utdelades villigt och glatt profetior över vårt förtockade land. :)

Tror baske mig att jag ska fila på ett eget inlägg med samma tema ;)

Miriam W Klefbeck sa...

Det är i barndoms- och ungdomsminnena som de små skillnaderna i ålder blir tydliga -jag har aldrig ätit glace au forut, men jag minns min mosters Timotejschampoo och mammas blå Pamela-Date som tidiga trygghetsdofter.

1996 gick jag på gymnasiet och hade även jag tunikor - bäst var en svart med gröna och lila ränder som jag hade till kort kjol och bredspåriga strumbyxor och vinröda dr Martens. Och så lät man bli att kamma sig, färgade det orediga håret med henna från apoteket och lyssnade på Green Day. Ack, vilka tider...

Anonym sa...

Jag har ofta trott att jag inget minns men rätt var det är så poppar små till synes oviktiga minnen upp som att mamma rusade in på toa med en cigg i mungipan eller att pappa tappade upp vinet på flaskor ;)

– – – sa...

Det är ju helt otroligt så mycket som har ändrats på så kort tid. Själv är jag lite yngre (nåja, ett år), och har ungefär samma minnen. 1993 är ett sådant fruktansvärt diffust år där det som är tydligast är att jag började 7:an och fick en helt vansinnig klassföreståndare (det hette fortfarande så på den tiden) som vi kom att älska, och att vi hade maskinskrivning i 6:e klass, på riktiga skrivmaskiner - det var stort när skrivmaskinerna efter ett tag byttes ut med datorer, som man kunde spela MS Röj och nått kortspel på. Internet fanns inte på skolan, kom först efter att jag hade slutat högstadiet 1996. Det fanns däremot på den framåttänkande gymnasieskolan som utrustade alla elever med ett e-postkonto (så jag har mailat i mer än 10 år...).

Jag kom först in i KU under konfa-tiden 1994-95, och minns att varje andakt avslutades med "I frid vill jag lägga mig ned, och i frid vill jag somna in, ty du Herre, låter mig bo i trygghet och i ro."

Maria sa...

Åh, vilken nostalgikick!
Nittiotal med de första kontaktlinserna, mörkblå kavaj och vita jeans.
Refreshers på rasten, ivrigt tuggande medan vi spelade skitgubbe. På väggen hemma satt Dansar med vargar-planschen och jag och bästisen såg undergroundfilmer på Röda kvarn.
Inte luktade vi Date, utan Adidas, och CD-skivorna hade till slut konkurrerat ut LP-n. Men vi gjorde fortfarande blandband, Wind of Change och EMF, och mitt specialarbete i slutet av trean (1993) skrev jag ut på kompisens matrisskrivare. Det går nästan inte att läsa idag...

Anonym sa...

Maria; förtydligar...date var på åttiotalet ;) på nittiotalet tror jag bestämt att det var fleur de santes och poison...eller några andra sötsliskiga dofter...och så alla prover från yves rocher *ler*