torsdag, november 22, 2007

Domsöndagen närmar sig med stormsteg...

... och inte har jag skrivit någon predikan än. Men jag börjar få till en början i huvudet och har liksom en känsla (det där lät riktigt flummigt, ursäkta mig) för helheten, så det ska nog kunna bli något imorgon. Jag är ledig och kan ägna dagen åt att skriva lite i taget, så det ordnar sig nog.
Idag har jag firat veckomässa i bänken, alltså inte tjänstgjort själv utan gått dit ändå. Typiskt en sådan sak som man tänkte som prästkandidat att "det är bara att göra" men som alltför sällan blir av. Och när jag nu kom mig för, insåg jag hur viktigt det är (för mig i alla fall) att ha ett gudstjänstliv som pågår även utanför min egen tjänstgöring. Det handlar inte bara om att få egen påfyllning och vila, utan faktiskt om trovärdighet och perspektivbyte. Dessutom är det lärorikt att se sina äldre kollegor i aktion och höra deras psalmval - idag sjöng vi två som jag aldrig hört förut.
Så till sist, här är mera av min käre pappa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ser fram emot Domsöndagen! Längtar lite, faktiskt. :-)

Marta Axner sa...

Jag har inte heller skrivit predikan inför söndagen än, men har också några trådar i huvet. Och det är väl sådär det är när man börjar skriva predikan? en aning, några trådar och en känsla för helheten...

Anonym sa...

Jag har läst på om domsöndagen och Guds dom i Bibeln och skrivit en egen predikan på min blogg: http://hansiwanbratt.wordpress.com. Kanske kan det ge dig några impulser även om det är för sent för detta år.