söndag, november 11, 2007

Ännu mera 90-talsnostalgi





Det är svårt att få nog när man väl börjat minneskavalkaden. Eller vad säger ni som också var tonåringar på 90-talet om följande modeminnen:




Scrunchiesarna - dubbelt så mycket tyg som resår, ju fluffigare desto bättre. Jag hade en vinröd som var väldigt bra. Försöker minnas när de gick från trendiga till töntiga, men det är svårt att minnas.



Levis 501:or med uppsprättad och uppklippt fåll så att nederdelen på byxorna täckte större delen av skorna. Jag hade tur, för även om mamma hade invändningar så hade hon vare sig tid eller lust att laga jeansen.


Stor herrskjorta, nedstoppad och uppdragen så det bildades ett stor fluff runt midjan. Jag hade tur, för min pappa var en slipspappa och hade sålunda många skjortor. Och han lånade faktiskt ut dem utan att protestera alls, vad jag minns. Fast den grönrandiga fick jag bara ha vid speciella tillfällen.


Rutig flanellskjorta med tunn polotröja eller farfarströja under. Eventuellt, om man var rebellisk, kunde man klippa av skjortans ärmar.


Nike-skor. Vita, med en blå vinge skulle det vara. När alla mina kompisar var samlade kunde det stå fem-sex par i hallen. Man skulle snöra dem på ett speciellt sätt så man inte behövde knyta och knyta upp dem.

Dr Martens. Först var de med stålhätta trendigast, sedan, framåt 95-96 skulle de vara utan. Mina var vinröda, utan stålhätta.

Over-knee-trenden. Runt 1995 skulle alla ha knästrumpor. Och sedan, plötsligt, hade ingen det.


Mjuka, lätt triangelformade ryggsäckar som skulle bäras så långt ned på ryggen som möjligt. Min var skotskrutig, vill jag minnas.


Championtröjorna. I den gemensamma skolkatalogen för alla högstadieskolor i hela Örebro kunde man räkna till nästan 100 stycken. Min var mörkgrön, en hett åstundad 15-årspresent. Tack mamma för att du förstod!



6 kommentarer:

Anonym sa...

Men du! Vilket minne du har!!! Jag minns nu när du påminner, men ajg skulle aldrig ha kommit ihåg det utan hjälp! :-)

kantorn sa...

för mig känns det där som sent 80-tal, eller möjligtvis dom första åren på 90....men jag är väl några år äldre än du eller?

Miriam W Klefbeck sa...

Kantorn - scrunchisarna kom ju redan på 80-talet, men de övriga minnena härrör från min högstadietid, alltså 92-95. Men Örebro kan ha legat lite efter kanske...

kantorn sa...

Örebro är väl alltid efter? ;-)

Miriam W Klefbeck sa...

Japp, därför flyttade jag därifrån så fort det bara gick och tänker aaaaldrig flytta tillbaka!

Anonym sa...

Ja tänk, jag blev en sådär fjorton femton år på ett ögonblick.