tisdag, november 13, 2007

Om olika sorters rädslor

Var med om en ganska otäck incident på jobbet idag, vilket har fått mig att reflektera lite över hur rädsla fungerar.
Jag är generellt en ganska räddhågsen person som oroar mig mycket för mer eller mindre sannolika saker som "skulle kunna hända". Jag är rädd för fåglar, för cancer, för att hjulen på bilen ska lossa och ramla av och/eller att bilen ska brinna upp. Jag är rädd för konflikter, för gränslöshet och för tandläkaren. Och ingen av dessa rädslor tror jag att jag är speciellt ensam om - det skulle vara fåglarna då kanske.
Men det intressanta i sammanhanget är att det mesta av våra rädslor tar vi ut i förskott. Det mesta av det vi fruktar händer inte, eller så undviker vi det. Rädslan tjänar oss, den skyddar oss från risker och ger oss ett visst mått av ödmjukhet inför livet. Samtidigt hindrar den oss från att göra saker som vi vill och saker som vi borde göra, den kan göra våra liv mindre.
I de där andra situationerna, när det verkligen blir farligt på riktigt, då är det däremot inte alls alltid man blir så rädd. Man kan befinna sig i de mest dramatiska situationer och inte ens bli lite skärrad. Antingen för att man inte fattar vad som sker, eller för att Gud helt enkelt skickar en ängel eller en dos självkontroll eller vad det nu är för att man ska klara sig igenom. Rädslan, den kommer efteråt, när det inte är farligt längre och man inte behöver allt sitt fokus för att reda ut situationen.
Det är en sinnrik del av skapelsen att det fungerar så här. Men lite underligt känns det, att jag lagt ned säkert 100 gånger mer av min tid på att vara rädd för saker som aldrig någonsin kommer att ske, än vad jag var rädd idag, när något riktigt farligt faktiskt nästan hände.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det sägs ofta att i Bibeln står det inte mindre än 366 gånger "var inte rädd". (Har kollat men bara hittat drygt 250 gånger - mycket nog). Kanske är det så att "rädslan" hjälper oss att "planera" vårt handlande för att säkra vår trygghet.Den akuta "Farligheten" mobiliserar däremot kraften. Rädslan efteråt är utvärderingen. Oro är helt enkelt ett arbete som handlar om vad det är möjligt att ha kontroll över.
Uppenbarligen handlade du rätt. Låt det stärka dig!

Anonym sa...

Visst är det märkligt?

Själv kan jag bli fasligt rädd för att handla mat ensam eller svara i telefon - men att bli inlåst i arresten, eller mopsa upp mig bland pundarna bekommer mig inte...fast om det beror på mod eller dumhet vet jag ju inte... ;)

Heléne Eriksson sa...

Märkligt är det.

Skönt att det farliga bara nästan hände.


Du är inte ensam om att vara rädd för fåglar. Jag är livrädd och helt utan att vilja det har jag smittat av min rädsla på lillebror som numera duckar och skriker så fort en fågel kommer i närheten.

Per Westberg sa...

Bra skrivet.