måndag, november 19, 2007

Lutherpucko






Eucharistic theology
created with QuizFarm.com
You scored as Luther

You are Martin Luther. You'll stick with the words of Scripture, and defend this with earthy expressions. You believe this is a necessary consequence of an orthodox Christology. You believe that the bread and wine are the Body and Blood of Christ, but aren't too sure about where he goes after the meal, and so you don't accept reservation of the Blessed Sacrament or Eucharistic devotions.


Luther


81%

Orthodox


75%

Catholic


75%

Calvin


25%

Zwingli


6%

Unitarian


0%


5 kommentarer:

Kaplansgården sa...

Ja, det är väl bara att beklaga, men ditt resultat kanske var ett "olycksfall i arbetet"?

Kaplansgården sa...

Är det verkligen som det står att du inte tycker att man skall reservera det överblivna brödet?

Anna sa...

Jag tänkte jag skulle göra det här testet men jag fattade ingenting... frågan är om jag är kass på engelska, kristendomen eller både och :o)

Jag är nog en liten hedning jag *skratt*

Miriam W Klefbeck sa...

Fader P: NEJ, det är inte som det står. Jag tycker man ska reservera det överblivna - men inte tillbe det utanför mässans firande. Och där har jag förmodligen hamnat utanför kategorierna och sedan sorterats in där jag hörde mest hemma. Bortsett från det är jag ganska nöjd med att få min Lutherdom bevisad...:-)

En Mölnbobo: Det är ett ganska, vad ska vi säga, inomkyrkligt test av den djupare synen på nattvardens innebörd, så om du inte hängde med är det inte något tecken på att du är oallmänbildad eller hednisk utan bara på att du inte är en kyrknörd :-)

Anna sa...

Åh... nu känns det lite bättre *S*