fredag, maj 20, 2011

Fräs, sa Melanchthon

I några dagar har vårt husdjur haft problem med stämbanden. Om nu katter har stämband. Hur som helst, när hon jamar låter det inte alls som det brukar, utan istället kommer ett hest, småfalskt bräkande. Jag oroade mig, min vana trogen, lite först, men eftersom hon inte verkar påverkade annars, så lät vi det vara och nu låter hon nästan som vanligt igen.

Men säg den glädje som varar för evigt. Nyss fräste och flydde hon för något som inte fanns. Kan katter bli dementa?

6 kommentarer:

Daniel G sa...

Jag gissar på en stämbandsKATTarr

Gunnel sa...

Katten kanske tycker, att du skall ta i lite mer när du predikar -:) ha lite starkare röst i samhället..

Elisabeth sa...

Katter kan säkert bli dementa. Hundar kan det i vart fall. Är katten gammal kan det vara läge att ta henne till veterinären för en allmän hälsoundersökning. Upptäcker man en åkomma i tid kan katten i många fall leva betydligt längre och bättre än om man inte gör något.

Och glöm inte tänderna. Två av våra kisar har nyligen fått tandsten borttagen + antibiotika mot inflammation i tandköttet. Nu är de såå fina i munnen.

Annars har jag faktiskt varit med om att en garanterat icke dement katt sett sådant jag inte kunnat se (och hon gillade det inte). Det var när vi bodde i en prästgård där det förekom en mängd "oförklarliga" fenomen.

Miriam W Klefbeck sa...

Kanske en god idé - hon har inte varit hos veterinären sedan vi misslyckades kapitalt med att avmaska henne för fyra, fem år sedan...

Anonym sa...

"Katt svalde stol,satt i halsen..."
Nä, men katter är spänningsnarkomaner. Händer det inget i deras liv ser de till att det gör det - eller också inbillar de sig att det gör det. En katt på pass är den lugnaste av katter, men en uttråkad katt ställer till med elände... /Agneta

nya tant lila sa...

Ja, jag har också, i likhet med Elisabet, sett en av våra tidigare katter rygga och fräsa och helt klart se saker som inte vi, min dotter och jag, såg. Två gånger, på samma ställe i huset och mitt på ljusa dagen. Mycket obehagligt, faktiskt.Och katten var garanterat inte dement, och vi var två som såg det!