fredag, september 11, 2009

Rebecka, Debora, Jael och andra bibliska rivjärn

Vi har startat en tjejgrupp i församlingen.  Varje träff avslutas med andakt förstås, och i varje andakt är det tänkt att vi ska stifta bekantskap med en biblisk kvinna eller flicka. Idag har vi startat med Eva.

Det går ganska många fredagar på ett läsår, så jag håller just nu på och läser in mig för att vara ordentligt förberedd varje gång. Det är väldigt spännande - för när man verkligen letar och läser, så hittar man de mest fascinerade personligheter - inte alltid helt barnvänliga, men likväl fascinerande. Som Debora till exempel, domaren som ledde Israels folk och som Barak inte tordes gå i krig utan. Eller Judit som efter att ha gjort sig riktigt snygg och oemotståndlig fick komma in i fiendens sovrum - där hon slog ihjäl honom med ett svärd och spikade upp hans huvud på stadsmuren. Och Rebecka, som följde med en främling till ett främmande land för att gifta sig med en annan främling, och sedan, efter lång väntan, blev gravid med tvillingar, som sparkades så mycket i magen att hon inte stod ut. Eller för den delen Hanna, som först längtade så förtvivlat efter ett barn - och sedan gav bort sin son till Gud. Och så har vi Ester förstås, och Maria, och Marta och kvinnan vid Sykars brunn och Maria Magdalena och kvinnan med blödningarna och kvinnan med balsamflaskan och...hur många som helst.


10 kommentarer:

Carl-Henrik sa...

Glöm inte Lydia! Första kvinnan i Europa som blev kristen... om inte rentav den första personen i Europa över huvud taget (hon var den första Paulus träffade när han kom över till Filippi). Och över huvud taget en intressant personlighet i de få verser där hon nämns.
Dessutom heter min dotter Lydia! :)

Anonym sa...

Jag har läst Ylva Eggehorns bok Kryddad olja : kvinnor i Biblen. Många fina kvinnoporträtt finns där. Det som berör mig mest är berättelsen om Rebecka - Vad fick hon sin styrka ifrån? Där står det bl a "Jag har rätt att vara stolt över allt det svåra jag har klarat av. Men jag har också rätt att med tiden få upptäcka den tysta kärlek som burit mig".
Lycka till med dina bibliska rivjärn!

Miriam W Klefbeck sa...

Såklart jag inte glömmer Lydia! Hon lär dyka upp framåt våren - vi tar dem ungefär kronologiskt, nämligen.

Jag blev också fascinerad av Rebecka - hade faktiskt glömt berättelsen om hur Abraham hämtar hem henne från "det gamla landet" och hur hon, till synes helt orädd, följer med för att bli en komplett främlings hustru, bara för att en annan komplett främling vill ha det så. Trots att hon förmodligen inte är mer än 16-17 år eller så.

Cecilia N sa...

Och Rut och Noomi.

Cecilia N sa...

Förresten, Anita Goldmann har en gång i tiden skrivit en bok om kvinnor i hebreiska bibeln. Men jag minns inte precis vad den hette.

Miriam W Klefbeck sa...

Rut och Noomi är med, de dyker upp på träff nummer fem med undertemat vänskap.

Magnolia sa...

Mmm skräm inte upp flickorna bara *ler stort* så att det tror att det helt plötsligt en dag kanske kommer en man hämtar dem...Tycker personligen att de kulturella skillnaderna kan vara svåra ibland när man arbetar bibeln med barn o ungdomar...

Miriam W Klefbeck sa...

Ja - man måste ofta säga "på den tiden" och "där dom bodde, då var det så att...". Fast det brukar gå rätt bra - "förritiden" är ju ett tämligen etablerat begrepp som funkar även här.

www.brefvet.com sa...

Glöm inte Lea heller.....

Gunnel sa...

Så fel det blev. Ni som kan hebreiska kan kolla på vad Laban ställde till med. Det är ju ingen brud, som inte fattar, när det skall bli bröllop och för vem....
"Det var då det," som det gick att lura unga männikor. Eller?
Hur mår vissa invandrartjejer av sin kultur?
Kan man tala om Lea?