måndag, september 14, 2009

Milde tid...

...tänkte jag när jag läste i Dagen om brudpar som vill ha en stylad och stilig vigselpräst. Och drog mig till minnes bilderna jag sett på Facebook från en av sommarens vigslar - brudparet och hela deras följe är strålande vackra, jag själv är rufsig, svettig och sammanbiten.

Fast speciellt upprörd blev jag inte. Det kan rimligtvis inte vara särskilt många brudpar som tänker på det sättet. Och i den mån det förekommer, så tycker jag faktiskt det är ganska komiskt - snacka om att försöka regissera sönder livet!

Folk ställer mer besvärliga krav på präster än att vi ska vara snygga. En del krav och förväntningar är fullkomligt rättmätiga och har att göra med det faktum att vi ska vara Guds och församlingens tjänare. Andra handlar om konventioner och fördomar. Alla sorters krav kan vara kluriga att leva upp till, och min kollega Liselotte skriver klokt om alla sorter.

5 kommentarer:

Markus Wallgren sa...

Ja, jag får klagomål på mina hela och rena jeans, för det borde varit andra byxor... För att inte tala om komministerns foppatofflor! /Markus Wallgren

Marapyttan sa...

Snacka om att missa målet! Det är brudparet och själva gudstjänsten som är det viktiga - inte prästens yttre!

Leif Ekstedt sa...

Vigsel i Svenska Kyrkan under maj månad i år. Träffade prästen dagen före i jeans och ledig klädsel.
Under vigseln hade han " den långa vita". Högtidlig vigselakt med internationell församling. Han hade kanske jeans då också - ingen tittade efter.

Jonas sa...

Nja nu tycker jag nog att Foppatofflor och liknande bör undvikas i kyrkorummet, men annars tycker jag att man ju i detta sammanhang bör lyfta fram det särskilda prästämbete där ju prästen re-presenterar Jesus Kristus och inte sig själv i de sakramentala handlingarna eller handlingarna av sakramental karaktär vi ändå har i Svenska kyrkan som manifesteras genom de liturgiska kläderna, alba, stola, cingulum, mässhake och så vidare. Efter gudtjänsten finns det ju fotsida kaftaner och liknande att bära samt prästkragen. Till skillnad från all sköns pastorer i grälla kostymer och Gucciklänningar.

Några stylade präster ska vi ju därför inte ha, om nu prästen är stilig är det väl inget som gör saken sämre, men måste väl vara av oerhört underordnad betydelse.

Lisa- en helt vanlig präst sa...

Det hela handlar väl om respekt, eller?! Hel, ren och klädd för tillfället. Resten är bara trams!¤%%¤¤%&¤&(%!!! För sjutton!