måndag, september 07, 2009

Några tips inför stundande kyrkovalsdebatter

Man ska ju helst undvika att tala i negationer och negativa termer. Men det struntar jag i och redovisar här dagens lista:

Saker jag vill slippa i kyrkovalsdebatten:

1. Ord som fundamentalist, extremist, politruck och villolärare

2. Ex- och implicita påståenden om att meningsmotståndare saknar gott uppsåt

3. Sammanblandningar av sak (valsystem) och person.

4. Hånfullt och/eller insinuant tonläge i debatter

5. Felsägningar av detta slag (nog för att jag tror på Burell när han säger att det inte var meningen - men samtidigt passar han på att ta fulpoäng på sitt misstag.)

3 kommentarer:

HH sa...

En from förhoppning om något som borde vara en självklarhet i alla kyrkliga sammanhang.

Desssvärre finns det mycket som talar för att du på varje punkt kommer att bli besviken. Vilket du säkert är fullt medveten om.

Miriam W Klefbeck sa...

Visst är jag det. Förmodligen kommer jag ägna mig åt en eller flera punkter själv. Men hoppas kan man ju alltid göra.

Leif Ekstedt sa...

Min tandläkare är trevlig och duktig.Partitillhörighet vet ej - spelar ingen roll.
Min husläkare är trevlig och kan sitt jobb. Paretitillhörigheten vet ej spelar ingen roll.
Min Kyrkoheerde är trevlig och god predikant.Partitillhörighet - vet spelar ingen roll.
Min komminister en fläkt som har ordet i sin makt. Partitillhörighet-vet ej spelar ingen roll.
Dessa personer är hängivna sin uppgift och känner tillit till deras förmåga.
Kyrkomötet är till 75% nominerade politiker - jag vet ej men känner en viss oro. Flertalet är hängivna partiet hur det är med religionen känner jag inte till.