måndag, januari 04, 2010

Mitt decennium

Sådana här genomgångar gjorde alla för en vecka sedan. Jag är lite senfärdig, så min egoträskiga decenniegenomgång kommer här, fyra dagar in på det nya. Hoppas mina bloggande läsare nu blir mäkta inspirerade att göra likadana!

2000
Jag läser bibelvetenskap och nytestamentlig grekiska i Uppsala och bor på Arken, även om jag mer och mer börjar hänga på S:t Ansgar. Jag genomgår antagningsproceduren i Strängnäs Stift och blir, efter två antagningskonferenser och en gruppraktik (i Örebro) antagen som prästkandidat i augusti. Ungefär samtidigt blir jag och Markus (som jag lärt känna på stiftsgruppen under året) mer än bara vänner - varpå han åker som stipendiat till Israel i tre månader. Under hösten blir grekiskan väldigt mycket av ett heltidsprojekt, jag översätter Markusevangeliet och Paulus tillsammans med Kristoffer och CJ och det regnar hela tiden. I december kommer Markus hem och jag skriver uppsats i samma seminarium som Kaplanen (vars blogg tyvärr är nedlagd).

2001
Jag läser kyrkohistoria och kyrkovetenskap på vårterminen, men tar ett kortare studieuppehåll för att göra praktik i Mariefred. Där får jag bo hos Markus Jerusalemvänner R och H samt Konrad Katt i deras radhus. Lisa träffar Kaplanen, vilket gör vårt Arken-liv ännu mer trivsamt. På sommaren flyttar jag till Ansgarsgården, jobbar inom äldrevården 10 veckor i rad och sedan läser jag ännu mera bibelvetenskap under hösten. Den 11 september sitter vi på Carolina när nyheten om de kraschade planen når ut i läsesalarna. Eftermiddagen spenderas framför Tv:n på Kristoffer och Johans korridor. I oktober fyller Markus 25 och vi förlovar oss några dagar senare.

2002
Det är en snöig vinter. Under våren läser jag Tros- och livsåskådningsvetenskap och Markus börjar på Pastoralinstitutet. Vi flyttar till lägenheten på S:t Johannesgatan på skärtorsdagen och gifter oss 4/5, det regnar och är kallt men är trevligt ändå. Vi åker på bröllopsresa till Grekland, där vi bränner oss i solen, läser massor av böcker och promenerar i olivlundar. Jag är tjänstebiträde i Strängnäs och Markus i Oxelösund på sommaren - fast jag hinner med en sväng i äldrevården också. Under hösten läser jag mer tros- och livsåskådning och försöker ta igen mina förlorade poäng från våren innan.

2003
Markus prästvigs i januari och börjar pendla till Östertälje. Jag skriver ex-jobb om nattvardsböner och jobbar därefter i äldrevården ännu en sväng. Jag börjar på Pastoralinstitutet och vantrivs mer och mer ju längre tiden går. Markus söker, och får jobb i Vårdinge. I oktober åker vi på Kaplanens och Lisas bröllop i Kramfors och sedan åker jag till Wittenberg, Leipzig och Halle på PKV-resa. I december flyttar vi till Mölnbo och Melanchthon flyttar in, som en julklapp från mamma och pappa.

2004
Jag veckopendlar mellan Mölnbo och Uppsala, vilket inte är precis roligt men det fungerar. Jag får husrum hos M och A i utbyte mot viss barnpassning och dagishämtning, det gör livet mycket lättare. På Pastoralinstitutet är ljuspunkterna undervisningen i själavård samt mina nyfunna vänner, varav H och E är allra bäst. Falstaff och fru L gifter sig i maj och i juni prästvigs jag, äntligen och börjar jobba i Mariefred. Kaplanen och Lisa flyttar till Mölnbo. På hösten åker vi till Lettland på församlingsresa. Julen firar vi hemma, tillsammans med våra nya grannar.

2005
Jag jobbar vidare i Mariefred och trivs hur bra som helst. Söker jobb i Flen som jag inte får, extraknäcker i Trosa men hamnar inte där heller. Ska precis söka jobb i Sköldinge, då de ringer från Södertälje, där jag börjar på ett vik. i juni. Vi åker på semester till Bulgarien. Har halsfluss två gånger och magsjuka två.

2006
Det är en underbart snöig vinter och vi åker en massa längdskidor. Jag börjar blogga, inspirerade av Karin Långström Vinge. Mitt vikariat förlängs och jag börjar få hopp om fast tjänst, vilken jag också får löfte om framåt hösten. Och för övrigt jobbar vi, tämligen hela tiden. Handleder mina första gruppraktikanter, åker till Gotland med min mini-konfirmandgrupp och får ett rätt brutalt utbrott av eksem på sommaren. Min gudson Nils föds och döps, men då är jag oturligt nog på fortbildningsresa till Lund, något som för övrigt lär mig att jag aldrig i mitt liv ska bli reseledare. Finaste grannarna flyttar - men Lisa är kvar hela hösten eftersom hon jobbar i Västertälje. Huset målas rött istället för blått och vi byter Felician mot Octavian.

2007
Jag jobbar på som vanligt, med undantag för en "nära-väggen"-sjukskrivning på våren. Det är emellertid inte så farligt, utan jag kommer igen med full kraft. Pastorsadjunkt Å börjar och etablerar begreppet Piff-och-Puff-prästerna. Min guddotter Ebba föds och döps. Vi åker till Rom under pingsten. På hösten upptäcker jag Grey´s Anatomy och tittar mig raskt igenom säsong 1, 2 och 3.

2008
En slaskig och dålig vinter, men jobbet flyter på bra tack vare adjunkt och lite andra förändringar. Kollegan P börjar när adjunkten slutar, vilket gör förlusten av arbetsglädjen mycket mindre kännbar. Jag skaffar Facebook och får ännu en gudson, Elliot. På hösten provar jag GI-metoden och blir smalare, men inte särskilt mycket gladare, så jag ger upp alltihop. Resultatet håller dock i sig rätt bra ändå.

2009
Makens guddotter Elsa föds, liksom hans gudson Axel. Vi får huset ommålat invändigt och jag upptäcker tjusningen med Vita Huset. Jag fyller 30, åker på prästmöte, byter fackförbund, vikarierar som kyrkoherde och får halsfluss. Omorganisation i församlingen är struligt men spännande. Jag går en kurs om barns sorgereaktioner, blir poster-girl för kyrkovalet. Vi åker till Finland i mars, jag åker till Estland med Lisa i augusti och i oktober åker vi till Rom.

Slutsats: Livet blir mindre rafflande ju äldre man blir. Och det är rätt skönt.

4 kommentarer:

Jonas sa...

Intressant! En fråga: till vilket fackförbund bytte du och varför?

Liselotte Malmqvist sa...

Min fråga som jag ställer mig, hur i hela friden skulle jag kunna göra en sådan exposé av de senaste tio åren? Mest skulle det nog handla om barnen, barnen, barnen, men jag blev lite inspirerad att göra det samma, får se om det kommer något, fast jag inser att det är så mycket i livets downs som faktiskt inte kan bloggas om, men jag skulle kunna blogga decenniets "ups". Om inte annat så skulle det nog vara inspirerande själv att läsa även om det inte är det för någon annan!

Miriam sa...

Jag bytte till SKTF för att jag tror att deras bredd är av godo.

Och jag läser gärna dina 00-tals-ups, Liselott. Jag sa inte många ord om mina egna downs, jag heller...en del saker är som sagt obloggliga.

Jonas sa...

Ifrån Kyrkans akademikerförbund då?! Aha ok..