tisdag, februari 24, 2009

Fettisdagsnoteringar

För läslighetens skull, har jag ändrat färg på bloggen (igen...). Grått kändes rätt med tanke på kyrkoåret, och jag hoppas det ska bli lättare att läsa! Jag är tacksam för synpunkter, så jag vet om jag är rätt ute!

Kronprinsessan ska gifta sig. Republikan som jag är tycker jag det är märkligt att en kvinna på 31 och ett halvt måste fråga så väldigt många om lov för en sådan sak, men det hindrar inte att det är väldigt roligt med bröllop!

Snölyktor hör för övrigt till vintern. Även om man är 30 och inte har några barn. Eftersom det, trots kylan, varit lite fattigt med snö den här vintern, har inte tillfället uppenbarat sig förrän nu. Den här byggde jag i eftermiddags!


6 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Hurra!
Jag uppskattar den ökade läsbarheten på din blogg. En behaglig ljus grå bakgrund med svart text är väldigt skönt.

För övrigt trodde jag först att din snölykta var en stor hög med grädde med anledning av att det är fettisdagen i dag.

Snart skall jag äta semlor!

Evas blogg sa...

Snygg färg och mycket mer lättläst!

Brid sa...

Det blev mycket tydligare! Och snölyktor...

Emelie sa...

Du är uppmanad att anta en utmaning på min blogg!

Anonym sa...

För mig ligger det som kristen nära till hands att vara en sann monarkist, men något måste är det naturligtvis inte. Det är dock Kungen som avgör om hon får gifta sig, det är en formsak att regeringen beslutar på Kungens hemställan. Jag tycker att det är helt i sin ordning att det är så.

Men vad som ju måste vara svårt för dem är att Kungahuset ska vara av den "rena evangeliska läran" enligt Confessio Augustana Invariata samt Uppsala mötes beslut år 1593. Med utvecklingen i vår älskade kyrka under senare år blir det ju svårare och svårare att hävda att det är den "rena evangeliska läran", där Maria Jungfrulighet ifrågasätts, abort och sex utanför äktenskapet är ganska ok, inklusivt språk med mera och äktenskap mellan samkönade har ju överhuvudtaget inget med kristen tro att göra.

Kungen ska ju inte vara politisk, men Svenska kyrkan ska ju inte ha något med politik att göra så det vore ju underbart om Kungafamiljen skulle be att någon av våra goda seniorbiskopar som till exempel ärkebiskop emeritus Gunnar Weman, biskop emeritus Björn Fiärstedt, biskop emeritus Jonas Jonsson att viga kronprinsessan och Daniel Westling.

helene sa...

Den nya färgen är väldigt behaglig för ögonen och det blir onekligen lättläst. Men lite, lite saknar jag den gamla som ramade in ikonen på ett fantastiskt sätt.