fredag, september 16, 2011

Jag är många saker...

...men faktiskt inte så värst prestationsberoende (PBS) för det har jag testat. Ha!

Skämt åsido. Under den senaste tiden har SvD haft en artikelserie om just prestationsångest/-beroende, stress och dålig självkänsla. En välskriven sådan, som undvikit att hamna i "förfasa-och-moralisera-över-kompetenta-kvinnor-fällan", och istället rett ut begreppen, intervjuat människor med olika utgångspunkt och på så vis gett en ovanligt nyanserad bild av "duktig-flicka"-schablonen. Helt klart läsvärt!


Och för egen del konstaterar jag att det som bevarar mig från dålig självkänsla, är att sluta analysera och ha komplex för just självkänsla. För, ironiskt nog, så kan även självkänslan bli en prestation och ett orosmoment. När jag slutade vara så orolig för att inte vara tillräckligt "hel" och "balanserad" och "hemma hos mig själv", så tror jag att det var det jag liksom blev. Åtminstone så det räcker till husbehov.

Inga kommentarer: