tisdag, februari 08, 2011

När jag gick i åttan var min 50-talsmoral inte så utvecklad ännu...

...men hade jag blivit ombedd att skriva en uppsats om sexuella erfarenheter eller dito förväntningar, med krav på inlevelse för att få VG, hade jag förmodligen gått med på nästan vad som helst för att slippa. Tandläkarbesök dagligen i ett helt läsår, obegränsade mattelektioner - vad som helst bara inte sexnoveller. Och då hade jag ändå en väldigt snäll biologilärare.

För vilken normal 14-15-åring vill skriva personligt (för när man är 15 känns det personligt även om man hittar på, påstå inget annat) om sex i skolan, så där på befallning, och få det läst och bedömt av sina lärare? Vilken lärare vill läsa sådana texter av sina elever? Och hur många kreativa mobbingssituationer kan inte uppstå om så mycket som en mening av en sådan här text kommer i orätta händer? Jag blir mörkrädd bara jag tänker på det.

Jag menar inte att man inte ska tala om sex i skolan. Jag menar inte att den som själv väljer att skriva en sådan text ska bemötas med chockerad misstänksamhet, inte alls. Men vissa saker är faktiskt privata, även för en högstadieelev och sådana saker har man rätt att välja själv när, hur och med vem man talar om. Ingen arbetsgivare skulle nånsin kunna ställa sådana här krav på en anställd och komma undan med det, t.ex. Det handlar om respekt för den personliga integriteten, och i det här fallet också den kroppsliga. Det trodde jag var självklart - men det är det uppenbarligen inte längre. Det är så skönt att vara vuxen.

14 kommentarer:

Sofia sa...

Jag tror att det här är ett sånt här tillfälle som konsten hade kommit väl till pass. Om det fanns en större medvetenhet och beredskap i vårt samhälle, inklusive skolan, om vad konsten i olika former faktiskt kan bidra med och handlar om. Här har man tänkt välvilligt om att fantisera i text, men det blir som du säger alltför personligt. Där har en kunnig och mogen dramapedagog kunnat komma så mycket längre, och det utan att ens explicit beröra s-ordet så att eleverna märkte vad de höll på med. Jag som musiklärare har de här tankarna hela tiden, relationer och emotioner alltså (som jag är av övertygelsen har med bland annat sexualitet att göra), när jag låter elever i alla möjliga årskurser göra saker som att leka, att skriva en sång tillsammans i grupp, att lära varandra spela gitarr, osv. Pedagogiskt sett har sexualundervisningen gått från att vara biologisk blommor och bin-kunskap till något mer, men vad detta mer är, och kan vara, det famlar man lite kring. Man hamnar i moralism, och det vill man inte, så då släpper man på fantasin ganska naivt. Men där menar jag att vi praktiska esteter har en hel del att komma med, om de andra lärarna tog in vad vi faktiskt kan (och kanske att skolorna byggde kontakter med verksamma konstnärer, att det behövs något extra - men hej vad det inte kommer ske under den här regeringens tid, ack dröm om ett kultursamhälle där leken togs på djupaste allvar...).

Talja sa...

Jag blir verkligen illamående av lärarens idiotiska tilltag. Ordet "kränkt" är nog överanvänt nuförtiden men i det här sammanhanget passar det utmärkt! Den enda riktigt bra sexualundervisning jag haft i skolan kom från RFSU. Det var en avslappnad, tjock, prestigelös man i 40-års åldern som jobbade på fritidsgården (hans fru var aktiv i kyrkan) som besökte skolan och han var verkligen rätt person att snacka med oss på högstadiet. Den moraliserande och biologistiska skolsköterskan, den rodnande biologiläraren, ungdomsmottagningen som enbart fokuserade på att vi inte skulle bli gravida och minst av allt nån svensklärare som gjort ett övertramp (det sistnämnda något jag guskelov slapp)var inte till någon egentlig nytta.

Anonym sa...

Bra skrivet!

Anonym sa...

Om nu läraren var en Qvinna så är det ju ingen fara!

Alla snuskhumrar är män. Ah, dessa dykryp! ;)

Sofia sa...

Du tar åt dig, anonym 1:57 fm?

Niclas sa...

"Lagen om sexualbrott
Sexuellt ofredande
§ 7:
Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, sexuellt berör barn under femton år eller förmår barnet att företa eller medverka i någon handling med sexuell innebörd, döms för sexuellt ofredande till böter eller fängelse i högst två år.

För sexuellt ofredande döms även den som genom tvång, förledande eller annan otillbörlig påverkan förmår någon som har fyllt femton men inte arton år att företa eller medverka i en handling med sexuell innebörd, om handlingen är ett led i framställningen av pornografisk bild eller utgör en posering i annat fall än när det är fråga om framställning av en bild.
[...]
Sexuellt ofredande kan vara blottning, sexuella anspelningar och inviter, men när det gäller barn är det vanligare med någon form av flyktig beröring.
[...]"

Mina fetstilsmarkeringar. Kanske inte riktigt som lagen var tänkt att användas men det är värt att prövas tycker jag nog.
Skrivuppgiften är inte sexualundervisning utan ett brott mot elevens personliga integritet och ett intrång i elevens (om än blott psykiska, så likväl) sexualliv.
Visst går 'sexuellt ofredande' under allmänt åtal?

Anonym sa...

Hej, ditt bloggskrivande behövs verkligen!
Bonden

Cecilia N sa...

Ibland undrar man vem som tänker och om det görs tillräckligt.

Tycker lagtexten citerad här i båset är intressant.

Miriam W Klefbeck sa...

Alltså Bonden, jag blir så nyfiken. Är du Bonden som i Virsryd, eller Bonden som i A-S? Eller någon helt annan?

Sofia sa...

Men LIKSOM, här talas det om lagtext. Det verkar vara VÄLDIGT lätt att börja tala lag när lärare försöker ta tag i någonting som resten av vuxenvärlden i allmänhet sköter jävligt dåligt. Det här är med allra största säkerhet lärare som försökt och ambitiöst velat göra någonting genuint bra för ungdomarna. Det måste vara utgångspunkten. En pedofil går inte till arbetslaget och sätter igång ett grupparbete. Jag talade senast idag med en NO-lärare som har sexualkunskap med sina åttor, ni anar inte hur välvilligt och varsamt lärare som har denna uppgift går tillväga. Men det är ju hemskt enkelt att sitta och tycka. Frågan är istället: vad ska man göra istället? Jag angav ovan en konstruktiv riktning. Nån som hakar på?

Bencio sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Niclas sa...

Vilken lärare vid sinna sinnes fulla bruk ger 14-åringar den uppgiften! Särskilt då läraren borde ha vetskap om att han/hon måste läsa och sätta betyg på det de stackars eleverna "presterar".

Det är klart att jag letar lagtexter, det är ju ett övergrepp, och om det inte går att döma med nuvarande lagtext borde det finnas lagtext som täcker detta område.

Det är gott av dig Sofia att du har en så välvillig tolkning av lärarnas intentioner, och det gör mig glad att det finns människor som inte är lika cyniska som jag, men här vill jag ändå be dig att lyfta blicken lite och se hur hemskt det här är och att man måste vara bra skruvad för att genomföra detta.

Det är också bra att du efterlyser lösningsförslag. Mina tankar är att man inte kan förvänta sig att ett samhälle som avskaffat hela grunden för vårt moraltänkande och ersatt det med godtycklighet och relativsim, skall kunna förmedla någon som helst substantiell och sund syn på relationer, och sexualmoral, eller moral över huvud taget, skall vi inte ens tala om.
Skolan skall hålla sig till prokreations-biologi. Relations- och moralundervisning är och skall förbli föräldrarnas ansvar att förmedla utifrån deras livsåskådning.

Sofia sa...

Ja, det är klart att någon som ser sexualitet som biologi inte har något annat att komma med när det faller än lagtext. Det är inte jag som behöver lyfta blicken något - jag talar som sagt om en större bild. Relationer formas sällan med lag men desto mer med kultur (i den sociologiska betydelsen av ordet). Man behöver prata om såna här saker. Det är precis vad detta är ett exempel på.

Min "välvillighet" har inget med någon "ickecynism" att göra utan grundar sig alltså i erfarenhet och utbildning som pedagog.

Niclas sa...

Det framgår med all önskvärd tydlighet att jag menar att sexualitet är mer än blott biologi, det finns ingen anledning att hänfalla till härskartekniker och förlöjligande.
Det förändrar dock inte att sexualitet också är biologi, det grundar jag på min erfarenhet och utbildning på läkarprogrammet.

Definiera gärna denna "större bild" som du hänvisar till och vill att jag skall se. Jag är öppen för att upplysas. Men då tycker jag också att du skall fundera över om ett övergrepp blir förlåtligt bara för att det passar den pedagogiska modellen.

Vad gäller mitt rop på lag tycker jag att det är rimligt att övergrepp skall regleras i lag, och att avkräva en 14-åring en uppsats om sitt sexualliv som skall återberättas "med inlevelse" för att sedan lämnas in för rättning hos läraren har jag svårt att se som något annat än ett övergrepp, men jag är öppen för upplysning om jag missat något i den "större bilden".