torsdag, februari 24, 2011

Ordets återvinning

I början av mars 2008 hade jag influensa. Detta sammanföll med Midfastosöndagen, då jag skulle ha predikat. Predikan var redan skriven när jag mycket prydligt insjuknade natten mellan fredag och lördag och febersvettades bort en hel del av mina nyfärgade slingor.

Hur som helst, jag har haft en oanvänd predikan liggande sedan 2008. För Midfasto visserligen, men som alla evangelieboksbitare vet, så delar Sexagesima och Midfastosöndagen på Johannesevangeliets redogörelse för Jesu predikan i Kafernaums synagoga och det som händer sedan. När jag tog fram den och läste den, mest för skojs skull, insåg jag att det var ju bara fånigt att skriva en ny, när jag med största sannolikhet skulle komma att säga ungefär samma sak i alla fall.

Så, för första gången i min prästgärning ska jag på söndag använda mig av riktig predikoåtervinning - sånt som gamla visa kollegor brukar skrocka erfaret om. Visserligen har jag petat lite i texten - ursprungspredikan var ju trots allt till ett annat tema - men ändå. Nu känner jag mig faktiskt lite erfaren och rutinerad!

Vill ni läsa den i förväg, finns den ( i ursprungsversionen) här.

1 kommentar:

kyrksyster sa...

Tack kära syster för en god predikan!

Ack så anpassliga vi är, ack så mycket vi försöker göra Jesus rumsren - och förlorar så mycket på vägen.

Vi behöver påminnas! Om och om igen!