lördag, december 18, 2010

Prata om det!

Det började på Twitter, och nu syns det i alla former av media - viljan att prata om sex som blivit fel. När ömsesidighet, respekt och ansvar brustit och sex blivit något helt annat än det är tänkt att vara - händelser som utspelar sig i gråzonen mellan schysst sex och övergrepp. Initiativtagaren Johanna Koljonens egen berättelse och kloka reflektioner kring detta fenomen som är avsevärt vanligare än de flesta av oss ens vill tänka på, går att läsa i DN. Många, många fler vittnesbörd, reflektioner och åsikter finns på domänen Prata om det. Det är en smärtsam, men också mycket viktig läsning.

Jag skrev på temat för länge sedan, under rubriken Kroppsintegritet (igen). Småsaker, kan tyckas, särskilt jämfört med många av vittnesbörden på Prata om det, men precis som jag skrev då, så tror jag det hänger ihop. Lär man sig redan i mellanstadiet att tjejers vilja är underordnad min egen drift, vilja och nöje, så är steget inte så långt till värre grejer tio år senare. Särskilt inte om man dessutom för in alkohol i ekvationen.

För det tror jag man måste göra. Många av övergreppen och de obehagliga händelserna i gråzonerna - inte alla, men många av de grövsta - begås av en berusad gärningsman som utnyttjar en likaledes berusad, eller sovande kvinna. Det betyder inte att det är en förmildrande omständighet för gärningsmannen, och det betyder sannerligen inte att det är kvinnans eget fel när hennes gränser överträds. Men det betyder att vi måste börja prata om alkohol också, om vad den gör med vårt omdöme, vår sexualitet och inte minst med vår impulskontroll.

Inga kommentarer: