söndag, december 26, 2010

Den bästa bok jag läst...

Vi pratade böcker vid frukostbordet i morse, svärmor och jag. Det är ett av våra många gemensamma intressen. Inger undrade vilken som är den bästa bok jag läst, över huvud taget så att säga, och jag tänkte och tänkte men kom inte på någon så där på rak arm. Nu har jag haft hela dagen och en lång biltur på mig att fundera, så här kommer en lista över böcker som jag haft stor glädje av, och som jag i de flesta fall läst flera gånger:

1. Bytt som Bytt, sa Polly (Russell och Lilian Hoban)
2. Lilla Huset på prärien-serien (Laura Ingalls Wilder)
3. Madicken (Astrid Lindgren)
4. Kulla-Gulla vinner en seger ( Martha Sandwall-Bergström)
5. Emily-serien (L.M Montgomery)
6. HMS Ulysses (Alistair McLean)
7. Molnfri Bombnatt (Vibeke Olsson)
8. Echoes (Maeve Binchy)
9. Flambards (K.M Peyton)
10. The choir (Joanna Trollope)
11. Pied Piper (Nevil Shute)
12. Kapten Corellis Mandolin (Louis De Bernieres)
13. Yttersta domen (PD James)
14. To kill a mockingbird (Harper Lee)
15. Gilead (Marilynn Robinson)
16. Del av möblemanget (Mary Wesley)
17. Kamratfesten (Dorothy Sayers)
18. American wife (Curtis Sittenfield)
19. Special Topics in Calamity Physics (Marisha Pessl)
20. Den hemliga historien (Donna Tartt)
21. Jane Eyre (Charlotte Brontë)
22. Stengrunden (Bo Giertz)


Vilka är era favoriter?

1 kommentar:

Anonym sa...

Med viss frustration har det inte blivit så mycket mer det sista året än Blomqvist & Jastrups grekisk grammatik samt grekiska för teologer, annat än Pelle Svanslös, Kajsa Kavat, Bröderna Lejonhjärta samt Verbums Bibel För Barn. Gällandes favoritböcker från olika epoker i livet får jag svårt att välja, men spontant dyker denna septett upp.

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.
Waiting For The Barbarians av J.M. Coetzee.
Musselstranden av Marie Hermansson
Tisdagarna Med Morrie av Mitch Albom
Andernas Minne av Juan Carlos Pineyro.
Hemsöborna av August Strindberg.
Flugornas Herre av William Golding.

I sommras under ledigheten svalde jag också journalisten Elise Claesons "mamma@home", Ann Heberleins "Jag Vill Inte Dö, Jag Vill Bara Inte Leva", Seth Erlandsson "Guds Ord och Bibelkritiken", samt stora delar av en tegelstenstjock biografi över Sören Kierkegaards liv av Joakim Garff, allt med stor behållning.

Nu har du ju dessutom redan nämnt Stengrunden så då ska jag inte härmas. Däremot slår jag gärna ett slag för filmatiseringen som jag faktiskt tycker är riktigt lyckad.

Mvh
Patrik Skantze