tisdag, augusti 10, 2010

Barndomsnostalgi med Myntrik

En gång när jag var liten, max sju, så hyrde vi en bil när vi var hos mormor. Jag har ingen aning om varför, men det var en Opel och den hade stereo. Detta var en stor händelse och för att göra det mesta av den, lånade mina kusiner ut ett av sina bilband, så vi skulle kunna använda denna fantastiska modernitet.

Bandet (som blev kvar i vår ägo) var ett gratisband från Föreningsbanken, och innehöll en musiksaga om elefanten Myntriks öden och äventyr. Jag har rätt fragmentariska minnen av handlingen - jag tror han kom bort från sin mamma och hamnade på en cirkus - men sångerna har etsat sig fast. Igår när jag satt på planet från Italien, med konfirmanderna, så kom jag plötsligt på mig själv med att gnola på detta mästerverk, och dessutom inte bli riktigt irriterad av att jag inte kom ihåg hela texten...



Nån som känner igen det? Eller var Myntrik en lokal och marginell 80-talsföreteelse?

4 kommentarer:

Sofia sa...

Men du har hittat bandet på YouTube, då är det fler som minns? Ett kasettband går ju ut i ganska stor upplaga så det var säkert många barn som hörde den sommaren. Men det är ju en bankkgrej, Mynt-rik, knappast nåt arketypiskt som definierar vår generation som Emil i Lönneberga eller så. Jag har då aldrig hört det. Men jag hör på musiken att du är lite yngre än jag, det där måste vara mitten av 80-talet?

Sofia sa...

Jag tyckte förresten om Peter och draken Elliott. "När du hör det här ljudet, är det dags att vända blad".

Miriam W Klefbeck sa...

Det där "När du hör det här ljudet..." minns jag också. Mest från mitt svarta Askungen-band.

Jag tror att detta var sommaren 1985. Eller kanske 86. Bandet hade vi kvar länge, eftersom min bror är fyra år yngre än jag och så att säga tog över det...

Unknown sa...

Åh va härligt!! Som jag letat efter den...trodde den bara skulle förbli ett minne.
Jag brukar gå å nynna på myntrik låten ibland. Lyssnade sååå många gånger på de kassettbandet! Jag har kvar bandet men vågar inte spela den då det är så gammalt. Tack för en underbar nostalgi tripp!!❤🙏