torsdag, oktober 18, 2007

Fler tankar om kyrklig människosyn




Handen på hjärtat - är det inte så ibland att vi som är kyrkans tjänare värderar det faktum att kyrkans medlemmar:
a)betalar kyrkoavgift
b)ger fina statisksiffor högre än att vi värderar deras (och vårt eget för den delen) behov av Jesus Kristus?
Vill vi att människor ska gå i gudstjänst för att det bekräftar oss själva om många människor gå i gudstjänst eller för att vi vill att många människor ska ha en levande relation med Kristus?
Vill vi ha höga siffror i verksamheten för att kunna visa att människan behöver Kyrkan, eller vill vi ha en verksamhet som visar att människan behöver Kristus?
Åtminstone jag behöver justera mina värderingar ibland. Eller aktualisera dem, i alla fall.



5 kommentarer:

Marta Axner sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Marta Axner sa...

(det var så mycket stavfel i förra kommentaren att jag raderade och skrev om)

Jag har funderat en del på ditt förra inlägg men skrev ingen kommentar, så det är väl dags nu när du återkommer till ämnet.

Jag håller i princip med, det är varken antalet medlemmar eller antalet kyrkobesökare som är avgörande för kyrkan eller dess verksamhet. Däremot känner jag efter snart ett års församlingsarbete att antalet besökare ändå säger något om vad vi gör bra och dåligt.

Här i Köping har vi vanlig högmässa (eller högmgtj) två söndagar av tre. Den tredje söndagen har vi kvällsmässa med mycket musik och ofta någon intressant gäst där vi för samtal istället för predikan. På högmässorna kommer det c:a 30-40 personer, i sort sett samtliga äldre och samma varje vecka + något sorgehus. På söndagkvällarna kommer ett 100-tal personer med bredd i ålder, många som vi aldrig annars ser och många kommer fram efteråt och tackar för att de blivit berörda av gudstjäsnten och kunnat ta den till sig.

Jag menar verkligen inte att vi ska sluta fira högmässa eller att de äldre återkommande damernas gudstjänstbehov är mindre värt. Jag tror stenhårt på högmässans struktur och vikten av att ha både mässa och genomarbetade predikningar. Men om det kommer tre gånger så många på en sorts gudstjänst tycker jag ändå att det är värt att fundera på om det finns något i tilltalet, formen, delaktigheten, språket, tiden (eller vad det är) som gör att fler människor kan ta till sig evangeliet. Vi ska inte anpassa oss för att fler ska komma och bara vara i våra lokaler, men eftersom evangeliet alltid förkunnas i en viss historisk och samhällelig kontext blir besökssiffrorna en utmaning till oss som kyrkoarbetare att fundera på hur vi bäst förmedlar evangeliet till de människor som finns i vår stad.

Ja, det var några funderingar. Jag ska fortsätta fundera.

Anonym sa...

Thanx!
I min värld behöver vi alla en levande relation till Jesus och den relationen kan vi få hjälp att hålla vid liv och utveckla i gemenskap med varandra. Men kyrkan i betydelsen statlig/byggnad/skattefinansierad/
verksamhetsinriktad betyder NADA för mig. Så fick jag sat det! :)

Heléne Eriksson sa...

Miriam, jag har en liten utmaning till dig!

Miriam W Klefbeck sa...

Marta: Nya former för att föra ut evangeliet tror jag aldrig kan vara fel så länge fokus är rätt. På det sättet kan besökssiffror vara en mätare på hur väl form och metod fungerar, det har du helt rätt i.

Heléne: Jag funderar på din utmaning. Återkommer.