onsdag, december 30, 2009

Uppvuxen med MTV...

...det är jag faktiskt. Även om jag kanske hellre framhåller det faktum att jag är uppvuxen med Lilla Huset på prärien, Astrid Lindgren och Evert Taube, så fanns MTV också där. Rätt påtagligt. Men de ena behövde inte utesluta det andra. Det gick till exempel utmärkt att läsa Anne på Grönkulla med MTV påslaget i bakgrunden.

Jag blev tonåring långt före Spotify och Youtube - till och med före Rix och Megapol. Jag lyssnade på Tracks och tittade på Listan - och så förstås på MTV. MTV stod på i cafeterian i skolan, när jag kom hem brukade jag titta på MTV i köket medan jag åt mellanmål och på lördagskvällarna med tjejkompisarna, tittade vi nästan alltid på European Top 20 innan hyrfilmen startades.

Det som var lite spännande - men också lite frustrerande - med MTV var att man inte kunde påverka i vilken ordning låtarna dök upp. Man fick helt enkelt ha tålamod och vänta in sina favoriter. Ibland var det låten som var viktigast - men ibland var det videon som helhet. På den tiden hade musikvideor nämligen inte sällan en (rätt banal) handling, eller i alla fall en antydan om en sådan.

Här kommer några av mina MTV-favoriter från den tiden då det begav sig om mest. Vilka var era?








Och inte minst:


Inga kommentarer: