tisdag, juni 02, 2009

Väderomslag och B-planer

Igår var det 25 grader och jag läste Jodi Picoult i hammocken för att vila upp mig efter konfirmandläger, prästmöte, konfirmation och allt annat som passerat under de sista två veckorna. Idag har det varit 11 grader och regn och jag har ägnat dagen åt kvalitetsutvecklingsarbete tillsammans med mina arbetskamrater. Detta (alltsammans, inte just kvalitetsutvecklingsarbetet) har fått mig att fundera på det här med meteorologi. Jag gillar sånt.

Det är faktiskt så, att om jag någon gång, av en eller annan anledning, blir tvungen att omskola mig, så är meteorologi en av mina B-planer. Få saker fascinerar mig så mycket som väder och väderleksrapporter, låt vara att det är en ganska stillsam fascination. Väder är intressant i sig. Att man kan förutsäga och förklara det, är riktigt spännande.

Som en vanlig försommarvecka i Sverige - hur kommer det sig att det kan vara 25 grader varmt på måndagseftermiddagen, och 11 grader varmt på tisdagskvällen? Hur fort byggs nederbördsområden upp? Och hur kan det komma sig att en dag med 7 plusgrader och duggregn i Sverige kan uppträda i princip vilket datum som helst? Sånt skulle jag vilja veta mer precist hur det fungerar. Dessutom tycker jag SMHI verkar vara en sådan rekorderlig inrättning. De som läser upp rapporten i radio på morgnarna låter så trevliga och harmoniska på något vis.

Det gör mig förresten inget att det är surkallt och regnar. Sånt väder hindrar överjaget från alltför högtflygande planer rörande motion, trädgårdsarbete och solbränna.

Inga kommentarer: