söndag, juni 07, 2009

Valdag!

Trots en utomordentligt trevlig dag i solskenet på samfällighetens lägergård, så var ändå dagens höjdpunkt när maken och jag promenerade till Mölnboskolans matsal för att rösta. Även om det bara tar ungefär två minuter (förutsatt att man bestämt sig innan man kommer dit, vilket vi båda hade den här gången) så är det alltid lika tillfredsställande att utnyttja sina medborgerliga rättigheter.

Nyss insåg jag att ett av mina första medvetna minnen är från riksdagsvalet 1982. Jag var tre år, solen sken men det var kallt och jag åkte i min svart-och rödrutiga sulky till en skola inte så långt hemifrån. Eventuellt kan pappa ha delat ut valsedlar, för han och mamma hade sorterat sådana i köket dagarna innan. Flaggan var hissad vid den där skolan i alla fall och jag hade min gula toppluva och tyckte alltsammans var mycket spännande. Och den känslan har definitivt hållit i sig!

Inga kommentarer: