tisdag, juni 30, 2009

Bokrapport och boktips

Efter en arbetsvecka som utan tvekan varit den mest intensiva sedan jag prästvigdes, har jag tillbringat en hel del av helgen i min hammock och med litteraturens hjälp försökt vila själ och hjärna något.

Min första litterära avkoppling var den femte boken i serien om Maisie Dobbs, privatdetektiv och psykolog i 1930-talets England. An incomplete revenge heter den, och är förstås skriven av Jaqueline Winspear. Lika välskriven som sina föregångare, och med en behaglig, eftertänksam ton, är den tyvärr ändå något av en besvikelse. Intrigen (om en by där det begås en massa småbrott och anläggs en massa bränder runt samma datum varje höst) är något långsökt, skurkarna uppenbara och hjältinnan börjar dessvärre bli rätt tråkig i sin enstörighet. Förhoppningsvis blir det bättre längre fram - bok sex lär redan vara på väg.


En annan välbeprövad författarbekantskap är Jodi Picoult (som skrivit bland annat My sisters keeper, 19 minutes och inte minst den fantastiska Change of Heart) och därför hade jag vissa förväntningar även på Salem Falls. De infriades - berättelsen om en dömd sexförbrytare som vill börja om i en ny stad, utblandat med tonårig ockultism och småstadsmentalitet är verkligen spännande och engagerande och även om man kan räkna ut ungefär hur det hänger ihop, så är det faktiskt spännande ända till sista sidan. Och som vanligt när det gäller Jodi Picoult är saker inte alltid som de ser ut att vara....

Vad tycker ni jag ska läsa nu? Alla tips mottages tacksamt!

3 kommentarer:

Emelie sa...

Åhh, jag har precis upptäckt Maisie Dobbs. I förra veckan faktiskt, då läste jag "lögnen". Jag var fast.

Nu läser jag Maria Ernestams senaste "Alltid hos dig". Den rekomenderar jag verkligen. Finstämd men ändå spänning. Sonat till Miriam är fin, men den kanske du redan har läst?

Maria sa...

Läser också Picoult nu. Perfect Match.

Martin Kjellgren sa...

Själv har jag historiska deckare som sommarläsning. C.J. Sansoms serie om advokaten Matthew Shardlake i reformationens England är inte så dumma.