torsdag, juni 18, 2009

Semesterläsning

När man har semester finns det förvisso gott om tid att blogga -men inte alltid så mycket av vikt att blogga om.

Förutom böcker då förstås. Böcker kan man alltid blogga om.

Igår läste jag Hans Majestäts olycklige Kurt av Lena Ebervall och Per E Samuelson. Jag blev föga imponerad, av ungefär samma skäl som Mats Gellerfelt anförde i sin recension i SvD. Jag har ingen lust att en skriva om smörjan, faktiskt. Den är inte ens snyggt skriven.

Idag läser jag något mycket trevligare, nämligen Mary Ann Schaffers roman om Guernseys Litteratur- och potatisskalspajssällskap. En bagatell, skulle säkert mången smakpolis vilja invända, men det struntar jag i. Det är en trevlig brevroman som utspelas 1946 i London och på Guernsey, den är rolig, trivsam och lite romantisk samtidigt som den är klart folkbildande vad gäller både Storbritanniens geografi och Andra Världskriget. Jag har inte läst ut den än, men kan absolut rekommendera den. Vill ni ha en mer stilfull recension än denna, hänvisar jag till Carina Burman, även hon i SvD.

Inga kommentarer: