måndag, juni 08, 2009

Ett saxrelaterat missöde

Jag skulle tro att jag sammanlagt besökt frisören kanske 140 gånger i livet. Jag har klippt, färgat, slingat och gjort att möjligt med håret. Ibland har jag varit nöjd, ibland missnöjd. Men aldrig förut har det hänt att frisören faktiskt klippt helt fel.

Inte förrän idag. Min frisör (som är jätteduktig, trevlig och prisvärd, ingen skugga över henne) var nästan färdig, då hon plötsligt tog tag i en rätt tjock hårslinga på främre delen av hjässan - och klippte den rakt av, några få centimeter från huvudet. Schnapp, liksom, så hade hon en stor svans i handen.

Givetvis var det inte meningen. Hon hade helt enkelt tagit fel sax från vagnen, en vanlig istället för en sådan där uttunningssax som bara klipper av vart tjugonde hårstrå eller så. Men resultatet var likafullt att håret närmast benan, högst upp på huvudet, såg ut som en gravt malplacerad lugg som dessutom stod rakt ut. Både jag och frisören funderade i några sekunder på om vi skulle gråta eller skratta, innan jag började skratta så tårarna rann. Den stackars frisören lyckades hålla tårarna tillbaka, medan hon sammanbitet fönade, vaxade, fönade och plattade och vaxade igen, tills de kortaste etapperna låg klistrade mot resten av håret.

Om jag lyckas kamouflera stubben lika effektivt efter duschen imorgon återstår att se. Eventuellt kommer jag ha vissa likheter med den siste mohikanen, alternativt någon som tänkte klippa sig en stilig tuppkam men ångrade sig halvvägs...

5 kommentarer:

Hosanna sa...

Hoppsan!

Maria sa...

Å kära nån!!! Du slapp väl betala i alla fall?! Jag skrattade så jag grät när jag läste ditt inlägg - du skriver det på ett så humoristiskt sätt. Däremot kanske det inte är så kul egentligen.

Kram på dig

Miriam W Klefbeck sa...

Jag fick rabatt, och eftersom hon skämdes så förfärligt hade jag inte hjärta att bråka med henne. Resten av klippningen är jättebra, faktiskt, och med lite mousse och vax så ser det helt OK ut.

Helena T sa...

Ojojojojoj.... får man skratta hysteriskt åt sånt här? Jag kunde åtminstone inte låta bli... :-)

/Helena, kantorsfru

helene sa...

Aah, jag har skrattat mig till magknip nu! :D
Det bästa med hår är att det växer ut igen, har min mamma tröstat sig med flera gånger när jag var i en ... vi kan kalla det experimentell period.
Tur att det är hanterbart med mousse och vax så länge. :)
Och du, om ett gott skratt förlänger livet, då kommer jag att bli riktigt gammal nu!