måndag, augusti 15, 2011

Framfall hos kor...

 ...visste jag ingenting om julen 1992. I januari 1993 däremot, visste jag en hel del. Ã…tminstone om hur man Ã¥tgärdade saken pÃ¥ 1950-talet.

Min julklapp det året var nämligen James Herriots "Mellan himmel och jord" - en av de senare böckerna i serien om landsbygdsveterinärslivet. Jag läste den med skräckblandad förtjusning - det är MYCKET blod och dynga - vid julgranen och lärde mig alltså en hel del om framfall, komplikationer vid lammning och annat i samma stil. Jag blev effektivt botad från alla romantiska veterinärdrömmar, men lånade ändå resten av böckerna på biblioteket, och stiftade bekantskap med veterinärpraktiken i Skeldale House så att säga från början.

Jag visste om att det fanns en TV-serie - den gick på dagtid på TV4 nån gång när jag gick i gymnasiet - men jag hade aldrig sett den, förrän jag kom över den till nedsatt pris härom veckan. Följdaktligen är denna skara ständiga gäster i vårt vardagsrum just nu. Och mina kunskaper om framfall hos kor är så att säga reaktiverade...






3 kommentarer:

Unknown sa...

Sånt här älskar jag. Jag har ingen aning om böckerna eller serien men reaktiverade hopplösa kunskaper är bland det bästa jag vet. Gärna med engelsk-landsbygd-inslag.

Men den däringa, James, galet lik en viss Herr Systerivass.

Miriam sa...

På det här kortet syns det ju dessutom ännu mer...

Cecilia N sa...

Ã… Tristan!

(Tyvärr ser jag inte bilden du lagt in, men jag minns serien som måste gått på svt nån gång på 70-80-talsskiftet.)