onsdag, april 06, 2011

Möte med mig själv...

Jag har hittat min anteckningsbok från Pastoralinstitutet i en garderob. Den är blå och föreställer en katt som röker pipa. Ur pipan kommer en bubbla, och i bubblan finns ett litet bi. Det är en ganska konstig bild faktiskt, men hur som helst: I november 2003 hade jag sett mig själv på film, övandes högmässa i Pius kapell. Sålunda föll min dom över denna insats:

* Duka inte så fort
* Var ska jag göra av oblatasken??
* Häll upp vin när kalken står på corporalet
* Klia dig INTE i ansiktet!
* Vrid HELA huvudet, inte bara ögonen. Ha boken närmare
* Blicken under prefationen?
* Helig - hur ska jag stå, hur ska jag titta, hur ska jag hålla?
* När ska jag vända blad i Missalet?
* Lyft INTE tillbaka händerna mitt i epiklesen!
* Titta på kalket, inte på folk!
* Buga inte - geniflectera istället.
* Sucka inte, stäng munnen.
* Ta brödet först, tala sedan.
* Gå ej för fort på Herrens frid
* Titta på Lammet ifråga under O Guds lamm
* Lyft bara paténen vid inbjudan
* Duka av långsammare
* Hur fånig är egentligen orantställningen på en skala?
* Välsigna INTE med huvudet på sned!!!!


Att jag orkade bry mig. Fast det är ju lätt att säga nu förstås.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Humor e jättebra!
Kristina

Karin sa...

Helt fantastiskt. "Lär av Miriams misstag" eller nåt. Välsgina med huvudet på sned, det måste ju vara det värsta man kan göra... Eller?

Cecilia N sa...

Nä, fortsätt att låta bli att välsigna med huvudet på sned.

Hängandes på höften är också förbjudet. Borde vara det iaf.

Anonym sa...

Härlig läsning!
Patrik S

Miriam W Klefbeck sa...

Jag är mest fascinerad över att jag hade ork att skriva ned alltsammans överhuvudtaget. Och lite generad över att jag faktiskt suttit och studerat en film på mig själv så noga att jag efteråt kunnat anmärka på mina egna ögonrörelser, liksom.

Men rätt ska vara rätt. Jag försöker fortfarande undvika att gäspa, sucka och klia mig i ansiktet. Och jag hoppas verkligen inte jag välsignar med huvudet på sned. Även om det knappast skulle ta sämre före den skull.

Sofia sa...

Men det visar väldigt tydligt hur performativ liturgin är. Jag ska skriva närmare om det någon dag när jag får tid, och ta din lista som exempel då. Ta inte bort den!

Erika sa...

Ja, det där med att som präst lägga huvudet på sned kan även bli ens "signum" har jag noterat.Det förtar onekligen budskapet något alldeles väldigt :).

Anonym sa...

Men allt visade ju hur angelägen du var att göra allt så bra som möjligt och att fokuseringen för övriga skulle bli på det väsentliga.

Jag blev glad att läsa det och kommer själv ihåg då jag en gång såg mig själv på video och upptäckte saker jag gjorde utan att vara medveten om och som jag kunde arbeta bort.

Tack för den klokskap mm du förmedlar i din blogg