fredag, juli 20, 2007

Sommarfunderingar

Semestern fortlöper enligt planerna. Jag läser och badar och går på bio. Här kommer lite reflektioner utifrån detta.
1) Harry Potter
Jag har aldrig läst en enda fantasy-bok före Harry och ingen utöver de böckerna heller om man bortser från Ronja Rövardotter. Jag klarar liksom inte tomtar och troll för vuxna. Men det är annorlunda med Harry - förmodligen för att fantasyn är blandad med relativt realistisk utvecklingsroman och mycket engelska miljöer. Vi såg den nyaste filmen härom dagen och den var riktigt bra. Allt det väsentliga från boken var med och allt det överflödiga var borta. Ingen Quidditch, vilket var en lättnad. Men för lite Hermione, som alltid. Imorgon kommer sista boken!
2) Trollflöjten
Ja, den var bra. Och nej, inte så bra som jag hade hoppats. Jättebra sångare, fina miljöer, vackra kläder, snygga arrangemang - men fullkomligt usel översättning av Stephen Frys lysande libretto. Textremsan störde mig filmen igenom. Exempel: My sweet boy översätts Min pojke öm. Dessutom var det väldigt mycket snurrande panoramabilder ovanifrån och väldigt mycket fnattande runt runt i skyttegravarna.
3) Joyce Carol Oates
Ge kvinnan nobelpriset NU! Hennes gedigna produktion är fullkomligt enastående. Läste precis ut Foxfire - confessions of a girl gang och idag på stranden påbörjade jag The Falls. Andra höjdare är Mother, missng, Wild Green Eyes och We were the Mulvaneys.

2 kommentarer:

Heléne Eriksson sa...

J.C Oates är elit.
Men Harry-filmen såg jag i veckan och den gillade jag mindre. Det berodde kanske mestadels på att jag blott och endast sett en film
- den första, och aldrig ens öppnat någon av böckerna.

Hoppas att du mår väl.
GVD

Martin Kjellgren sa...

Hoppas det är ok att jag länkar till detta blogginlägg i min egen post om H.P..

Ha´t