torsdag, juli 05, 2007

Predikoförberedelser

Det är sommar och lugnt på begravningsfronten. Mitt prästliv är ganska lugnt och jag kan lägga ned så mycket tid på predikan som man egentligen skulle vilja göra varje gång. Alltså har jag inför apostladagens högmässa läst inte mindre än sex predikningar (det finns mycket på nätet) och tre predikoutkast, samt läst textutläggningar OCH satt psalmer utan den brandgula psalmvalslistan.

Det känns skönt att veta att när idétorkan slår till, finns det massor med bra förkunnelse, exegetik och inspiration i böcker och tidningar och på hemsidor. Så till kollegor som också ska predika på söndag, och andra som är intresserade av apostladagens texter, kan jag göra följande rekommendationer:

Nr 24 av SKT har ett predikoutkast av Lena Gutberg som är komminister i Oscars i Stockholm. Jag är egentligen en SPT-tjej, men det här utkastet är riktigt bra. Den inledande utläggningen om trefaldighetstidens pedagogik och den avslutande tesen om att vi alltid behöver påminnas om vem vi tillhör, har gett mig många goda tankar om lärjunga- och apostlaskap.

I Ett år med Jesus, (Artos, 2006 s.56-59) gör Bo Brander oss bland annat uppmärksamma på att dagens evangelium innehåller det enda tillfälle då Jesus använder ordet kyrka. Hans predikan handlar om kyrkans natur, om hur den oavsett om den är lidande, kämpande eller triumferande alltid är en och densamma och inte kan utplånas eftersom den är så djupt förbunden med Jesus själv.

I nr 27-31 av Kyrka och Folk utgår slutligen Arne Andersson från frågan "Vem är Jesus" när han lägger ut texten om Petrus bekännelse. Han pekar på nödvändigheten att använda och vara öppen för Bibelns Ord när man söker svaret och att förnuftets måttstock inte räcker till för befrielse. Andersson påminner också om att bekännelsen till Jesus som Messias är en förutsättning för att Kristi Kyrka ska finnas.

2 kommentarer:

Madicken sa...

Grattis till din arbetssituation! Själv har jag massor av begravningar och det finns inte mycket ork kvar - men tur att man kan få lite predikotips här o där när huvudet är helt urblåst och tiden är knapp...

Anonym sa...

Se vad mycket gott som kan komma från Oscars!