tisdag, juni 26, 2007

Mozart+Branagh+Fry

Jag hittade bara en fransk affisch





Operakännare må tycka det är mesigt, men jag tycker ändå Trollflöjten är oslagbar. Från det att jag såg Bergmans filmatisering som nioåring har jag älskat varenda ton i den och lyssnat på de slitna LP-skivorna om och om igen. Även om jag slutat drömma om att en dag få sjunga Paminas roll (det är helt enkelt inte realistiskt ens om det fanns Korpen-Opera) så blir jag alldeles lycklig av att höra till exempel Papageno och Paminas duett i första akten (precis innan de rymmer från Monostatos) eller Tamino och Papageno i Prövningarnas hus (hur gynofobiskt den än är...)




Därför blev jag fullkomligt överlycklig när jag såg att en ny filmatisering snart kommer på bio i Sverige, och inte vilken filmatisering som helst heller! Den är förlagd till Första Världskriget, Kenneth Branagh regisserar och Stephen Fry står för librettot. Jag räknar dagarna (10 stycken) till premiären!






1 kommentar:

- sa...

kolla!
http://www.magicflutefilm.com/