måndag, juni 11, 2007

TV-präster har ett lugnt liv...


Isabella gör inte så mycket, verkar det som...



Ibland frågar folk mig vad jag egentligen gör hela dagarna. Och då brukar jag snällt rada upp dopsamtal, sorgehusbesök, konfirmander, förberedelser och allt det där andra som dagarna lätt som en plätt fylls upp av. Igår, när jag såg första delen av "Isabella" på TV, insåg jag att om medelsvensken får sin uppfattning om prästers liv från mina fiktiva kollegor på i TV-serier, så tror dom nog att vi har det ganska lättsamt (och att 90% av oss har sexualneuroser).
Jag menar, vad gör egentligen TV-seriernas präster om dagarna? Kaj i Tre Kronor, Elsa i Vita Lögner, och så Isabella nu då? De strosar omkring i sina prästskjortor som aldrig blir svettiga och vita under armarna, de bryr sig om folk i allmänhet när det behövs och så håller de allmänmänskliga PK-predikningar om Kärleken och Människan och Livet. Inte ett enda litet dopsamtal eller en svettig konfirmandlektion eller ett segt predikotursmöte eller några härliga försvunna dopblanketter syns till ens som autencitetsstärkande rekvisita. Namnet Jesus skulle väl också kunna slinka in i konversationen här och där för att höja trovärdigheten.
Och det är klart - meningen med serien om Isabella är inte att informera samhället om prästers dagliga arbetsuppgifter. Men i alla fall - det skulle bli så mycket bättre om det stämde med verkligheten! Ingen präst med alla normala funktioner bevarade skulle gå på tangokurs i prästskjorta. Kom igen!

7 kommentarer:

Karin sa...

Bra skrivet!

- sa...

Jag ger lik critik mot filmen Signs, (2002) där Mel Gibson spelar rol som en präst som tappar tron pga sin frus bortgång. Är man uppvuxen i en prästfamilj ser man krystalklart att den som gjorde filmen (M Night Shalaman) hade ingen som helst anning om vad det innebär att leva präst liv eller leva i prästfamilj.

(förlåt min dålig svenska)

séra Jónatan sa...

Jo, jag skulle gå på tango-kurs i präst-skjorta, men jag skulle nog hellre gå en polska-kurs... i prästskjorta.

séra Jónatan sa...

När min kyrkoherde sålde prästost under fastetid, fick han kommentaren: "Vad roligt att du får arbeta en vardag också!"

Anonym sa...

Lite märkligt att gå på danskurs i prästskjorta när hon inte hade det när hon åt välkomstmiddag hos kyrkoherden. Notera också att alla prästskjortor på film är svarta fast det (tyvärr!) inte är så i verkligheten, men det kanske är annorlunda i Finland.
Håller med om dina iakttagelser om präster på film (där de bästa enligt min mening är Samuel Fröler i "Den goda viljan" och Reine Brynolfsson i "Änglagård".

Anonym sa...

Du anonym - känner vi varandra? Väldigt, väldigt väl?

Anonym sa...

Håller med dig, nu när jag äntligen har sett ett avsnitt. Jag skulle nog gå tangokurs i prästskjorta om det var så men jag känner mig då betydligt mycket mer stressad, svettig och rörig än vad hon är. Hon verkar leva någon slags loj praktikantliv. En tidigare kollega som sett serien på finsk tv tycker att jag liknar henne i sättet, läskigt!!! Lisa