tisdag, februari 13, 2007

Tre saker jag gjort av kärlek som jag inte skulle gjort annars...

1. Åkt Top Spin på Liseberg fast jag redan mådde illa
Sommaren 1994, jag var femton år. Top Spin var (är?) en hammockliknande anordning som snurrar både runt sin egen axel och i en större omloppsbana samtidigt, så man åker både upp, ned, framåt och bakåt på en gång. Mest var man upp och ned, tror jag. På sätet framför fanns en spegel så man inte skulle missa något av hur ens ansikte förändras vid olika stadier av skräck. Men, jag kunde ju inte banga när N skulle åka...
Resultat: Min första riktiga pojkvän. Fast i efterhand inser jag att det förmodligen inte hängde på vilka karuseller jag tordes åka. Vad N gör idag vet jag inte. Jag skulle tro att han är någons hängivne make/sambo och engagerade pappa, för han var så väldigt snäll.

2. Gått på en bandyfinal
Vårvintern 2000, Studenternas i Uppsala. Vi hade ståplatser, de flesta runt omkring mitt sällskap hade portföljer och blev fullare och fullare och jag frös hela tiden. Jag minns inte vilka det var som spelade och ännu mindre vilka som vann.
Resultat: En kortare studentromans som ganska snart omvandlades till vänskap och grekiska-kompanjonskap, vilket fungerade mycket bättre. K är idag församlinspedagog i Småland och lyckligt gift med S.

3. Åkt till Jerusalem för pengar jag egentligen inte hade precis när Andra Intifadan började.
Hösten 2000. M hade redan varit i Jerusalem två månader och jag hade impulsköpt flygbiljetter på STA Travels och gett mina stackars föräldrar magsår. När jag bytte plan i Zürich fick jag se bilder från Sharons ödesdigra besök på tempelplatsen, brinnande bilar och sånt på nyheterna, men då var det försent att vända. Väl på plats sov jag en natt hos några nunnor i gamla stan, innan jag evakuerade till STI och M's pyttelilla rum i källaren där.
Resultat: En fantastiskt vecka på alla plan, ett sorgligt avsked, en höst med väldigt dyr telefonräkning och sedan fem års lyckligt äktenskap. Den dyraste chansningen gav bäst resultat. Och Jerusalem skulle jag gärna åka tillbaka till närsomhelst, de sentimentala skälen förutan.

Inga kommentarer: