torsdag, september 30, 2010

Jag trodde det hette ofredande...

"Jag tror att det ligger någon form av sexualintrig i botten. De kanske har setts tidigare på kvällen. Hon är blond och söt. Och så är de lite berusade också".

Så kommenterar förre rikskriminalchefen mordet på en 27-årig kvinna i Göteborg i helgen. Detta apropå en filmsnutt från övervakningskameran i en spårvagn, som visar en man som upprepade gånger söker kontakt med en kvinna, som inte verkar besvara hans inviter, utan snarast inte låtsas om honom. Huruvida mannen på bilderna är gärningsmannen, kan jag givetvis inte uttala mig, om, men däremot tycker jag är ordet sexualintrig som rubrik för det potentiella händelseförloppet är klart märkligt. Att en man förföljer en kvinna han träffat på krogen, söker kontakt med henne fast hon uppenbarligen inte vill, tycker jag snarare rör sig om ofredande, eller stalkning - allra särskilt när kvinnan hittas mördad kort därefter. Men, är man "blond, söt och lite berusad", då är ens våldsamma död uppenbarligen resultatet av en intrig, snarare än sexualiserat våld, brutalitet och ondska.



2 kommentarer:

Amanda sa...

Jag läste en Svenska Dagbladet-spalt som kommenterade ett morgonprogram på teve, där en misshandlad kvinna i ett skyddat boende hade ringt in och polisen i studion beklagade att det inte fanns något att göra, "det är tragiskt att du ska behöva ge upp allt", det var som att drabbas av en sjukdom. Också ett exempel på en minst sagt konstig vinkel på våld mot kvinnor. Finns det verkligen inget att göra, som polisen sa?

Anonym sa...

Jag reagerade också på hans sätt att prata om det inträffade. Irriterade mig på nåt mer han sa men har tyvärr glömt vad. Tyckte att hans attityd kändes märklig.
Vid sådana uttalanden får man verkligen väga orden på guldvåg! /Anne