torsdag, september 16, 2010

Änglaflum och änglakitsch


I osedvanligt god tid har jag börjat förbereda näst-näst-nästa helgs gudstjänster, och därmed ägnat mig en hel del åt änglar. Utifrån detta kan jag konstatera, att änglarna utan tvivel måste vara de bibliska gestalter som är mest utsatta för vantolkning och missbruk av alla. Googlar man på ordet ängel dyker det upp allsköns teoribildning som i princip går ut på att änglar är mildögda energimaskiner i kristallbranschen, mycket sentida apokryfer om änglarnas liv och leverne som får uppenbarelseboken att verka mesig, samt tusen och åter tusen pastellfärgade tavlor, bokmärken, schampooflaskor och suddgummin.

Nu ska jag väl kanske vara ödmjuk nog att medge att änglar faktiskt förekommer i fler religioner och trosåskådningar än i kristendomen, så vi kan väl inte hävda att vi har tolkningsföreträde och copyright på dem. Däremot är änglaflummet och änglakitschet någonting vi definitivt bör uppmärksamma och sedan bemöta genom biblisk undervisning och förkunnelse om änglarnas plats i den kristna världsbilden. Dels för att änglarna så uppenbart är något som människor kan ta till sig och är nyfikna på, och därmed kan hjälpa människor att upptäcka den Gud som änglarna tjänar, och dels för att de faktiskt utgör halva skapelsen och dessutom är bra mycket häftigare än både bokmärksänglar och healinggestalter.

7 kommentarer:

ღ ℬabbi sa...

Det som fick mig att bli nyfiken på bibelns änglar var det faktum att dom inte var några mesar som fluffade runt som små äppelkindade varelser på små moln utan var bl a krigare, beskyddare etc! Inga meshuvuden där inte!! ...Ja det är jag som hälsar på igen :)

Miriam W Klefbeck sa...

Du är så välkommen! De bibliska änglarna är som sagt inga mesar - det är nog ingen slump att deras öppningsreplik när de träffar vanligt folk alltid är "Var INTE rädd nu..."

ღ ℬabbi sa...

Nej de är säkert respektingivande :)

Anonym sa...

Hej!

Jag brukar läsa och glädjas åt din blogg, men är dålig på att kommentera. Men idag satte du fingret på någonting jag också har reagerat på.

Att det finns en massa "änglaflum" där ute i cyberrymden eller new age-butiker stör mig mindre än att flummet krupit in i vår egen psalmbok och i böcker med gudstjänstinspiration etc. Tacka vet jag Waldorfskolevärlden - där firas i alla fall ängeln Mikael som en som ger mod och styrka att stå upp för det som är rätt och strida mot det onda! Och där finns en rik skatt av sånger på temat som gör att "Änglarna sjunger i himlen" och "Dansa med änglarna" inte bara känns mesiga utan rent malplacerade. Där tycker jag faktiskt att vår kyrka har en del att lära. Mer Mikaeliskt mod och kraft - det behöver vi när höstmörkret sluter sig omkring oss!
Vänliga hälsningar!
Åsa

Gunnel sa...

Så bra att du började i så god tid att titta på "texten", texterna!
Nu kan ju flera kommentera och vi tillsammans få fram skillnaden mellan vad bibelns texter visar på och som Åsa skriver vad som krupit in till och med i psalmboken av änglaflum.
Lycka till att leda samtalet här och sen predika kraftfullt -:)
(Var det inte någon som önskade en svavelosande predikan av dig en gång?)

Anonym sa...

Kom på att jag kanske skulle sagt att jag älskar att sjunga båda de psalmer jag nämnde förut, men att de för mig mer handlar om glädje och tacksamhet än om änglar. "Änglarna sjunger i himlen" står ju faktiskt under den rubriken i psalmboken. Tyvärr finns det ju så dåligt med änglasånger, att den gärna plockas fram så fort det handlar om änglar. Det är tråkigt att vi ibland har en så ytlig syn på änglar att vi väljer en psalm bara för att den har ordet "ängel" i sig, istället för att välja en psalm som bättre stämmer överens med bibeltexternas djupare innebörd. Visst sjunger änglarna Guds lov i bibeln och visst beskyddar de oss, men de är ju så mycket mer. Och det är definitivt inte bibliskt att förvandla dem till söta bokmärkesänglar.
Åsa igen :)

Anonym sa...

Kan du lägga ut din predikan om änglar på bloggen så småningom? Eller en sammanfattning av den. Det vore intressant.
Karin