tisdag, maj 02, 2006

Domprosten, biskopen och Musse Pigg

Jag har inte sett bilderna, bara läst om dem. Och kanske är jag inte så jätteupprörd över dem som bilder i sig. Men utifrån det jag läst mig till om turerna runt omkring allsammans, så kan jag förstå att Långström avgick. Bildernas natur och den kulturpolitiska trend som säger att respektlöshet mot kristna inte bara är legio utan också lite fint är mitt ena skäl. Det andra är beslutsordningen och den uppenbart bristfälliga kommunikationen mellan alla inblandade instanser. Och det tredje är att jag kan räkna upp minst fyra viktigare områden som de anslagna pengarna skulle kunna användas till: 1)Utkantsdiakoni 2)Konfirmandarbetet 3)Lutherhjälpens hungerutrotning 4)Högre löner åt alla medarbetare i kyrkans barn- och ungdomsarbete.

En rätt salt analys av det hela kan läsas här: ttp://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=111098
En annan finns på Marta Axners blogg: http://martaaxner.blogspot.com

1 kommentar:

Jonatan sa...

Klockrent! Nej, vi har sjuttonimej bättre saker att lägga stålarna på än skumma konstutställningar.

Min toleransnivå är väldigt hög vad gäller kontroversiella utställningar, men kyrkans pengar bör gå till vettigare saker.